Weg met die troep!

Tips van opruimcoach Els Jacobs
Wie wat bewaart, die heeft wat, zo wordt wel gezegd. Maar wat als je te véél bewaart en je huis langzaam dichtslibt met spullen die je eigenlijk nooit gebruikt? Tijd voor actie. Met deze tips wordt opruimen een makkie.

Opruimen is beslissen

Tips van opruimcoach Els Jacobs

Een gemiddeld huishouden bewaart 26 ongebruikte artikelen. Die spullen nemen 8% van de woonoppervlakte in. Zo blijkt uit onderzoek van Marktplaats. Heb je genoeg van de spullen die je toch niet gebruikt? Geef ze een nieuwe bestemming. Hoe je jouw huis opschoont, lees je in de tips van Els:

1. Stel een opruimkit samen. Dat zijn drie verhuisdozen met de labels: Hier Opbergen, Elders Opbergen en Weggeven.

2. Kies een focusplek waar je gaat opruimen. Dat hoeft niet meteen een hele kamer te zijn, juist kleine stappen werken motiverend. Kies dus voor het badkamerkastje, de bovenste plank van uw kledingkast of de werkbank in de schuur.

3. Beslis wat er met de spullen moet gebeuren. Stop ze in de bijbehorende doos. Horen de spullen in geen van de drie dozen? Dan kunnen ze in een vuilniszak. Maak de ruimte schoon en richt de plek dan weer in met alleen de spullen uit de doos Hier Opbergen.

4. Maak dagelijks een 10-minutenrondje. Elke avond ná het eten loop je tien minuten door de woonkamer, keuken, hal en wc en ruimt daarbij alles op wat niet op z’n plek ligt.

5. Iets gebruikt? Leg het terug. Iets kapot? Repareer het. Stel niet uit, maar doe dit soort vijfminutenacties meteen.

6. Pak de ‘magneten’ in huis aan. De plekken in huis waar zich altijd ongemerkt rommel ophoopt, en die vervolgens weer nieuwe rommel aantrekken. Bijvoorbeeld: het uiteinde van de eettafel, de fruitmand
en het nachtkastje.

7. Sorteer dagelijks de post. Verdeel het in drie tijdschriftcassettes met de labels Doen, Lezen en Bewaren. Schoon wekelijks de cassettes met Doen en Lezen op en kijk die met Bewaren erop maandelijks na.

Hulp van de ledenvereniging

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het schoonmaken van de kasten of het uitsoppen van de keuken? De ledenvereniging helpt graag. We regelen voordelig een huishoudelijke hulp die ramen lapt, de vloeren dweilt of de badkamer sopt. Jij bepaalt waar je hulp bij wilt.

WeHelpen: hulp in de buurt

En er zijn ook mensen bij jou in de buurt die hulp kunnen bieden. Voor een keertje of wat vaker, voor niks of tegen een kleine vergoeding. Vind via WeHelpen gemakkelijk mensen bij jou in de buurt. Er zijn ook veel leden, die hun hulp aanbieden!

En we kunnen nog meer voor je doen, met korting!

• Matrasreiniging: lekker slapen in een fris, schoon en gezond bed, met korting via de ledenvereniging
  • Klussendienst: voor al je klusjes in en om huis, met korting via de ledenvereniging

Kom je er niet uit of wil je graag advies wat bij jou past? Bel de ledenadviseur, samen zoeken we naar een oplossing die het beste past in jouw leven. 088 - 383 20 00 of stuur een mail.