Wegwijs op de digitale snelweg

Hoe is uw kennis van het internet?
Kennis van internet maakt het verschil tussen wel of niet zelfstandig wonen. Als u dit artikel leest is de kans groot dat u prima in staat bent om uw eigen zorg online te organiseren. Maar hoe zit dat met uw partner of naaste?

Uw zorg aan huis in een paar klikken regelen

Ziet degene waarmee u samen woont of die u verzorgt ook het belang van digi-vaardigheden voor de zelfredzaamheid? Nee? Hieronder geven wij u argumenten om dit te veranderen:

1. E-health: langer zelfstandig wonen dankzij zorg op afstand
    E-health is slimme technologie die zorg op afstand mogelijk maakt. Een bekend voorbeeld van e-health is telemonitoring bij hartfalen.

2. Wmo aanvragen
    Als thuis wonen alleen nog mogelijk is met een vorm van ondersteuning, vraagt u bij de gemeente Wmo aan. Op de site van uw gemeente leest u hoe uw gemeente de Wmo regelt en waar u moet zijn voor uw aanvraag.

3. Hulpmiddelen thuis regelen en online betalen
    Kunt u niet meer zonder hulpmiddelen? Mag u deze zelf regelen via uw Pgb/de Wmo? Of is particulier aanschaffen voordeliger? Dit soort informatie vindt u op de site van de ledenvereniging en op de site van thuiszorgwinkels, zoals Medipoint. Of dit ook het voordeligst is in uw situatie weet u na een avond internetten. Vervolgens bestelt u het gewenste hulpmiddel rechtstreeks op de site van de beste aanbieder. Deze bezorgt het bij u thuis op een moment dat het u uitkomt.

4. Betalen met uw telefoon
    Die hulpmiddelen en andere online aankopen betaalt u in de meeste gevallen direct online, via Ideal. Of u maakt het bedrag via online bankieren over. Dat kan op uw computer, maar ook via uw smartphone, dankzij een ‘mobiel bankieren app’ van uw bank. Dit regelt u via de site van uw thuisbankier.

5. Gratis bellen met uw iPad
    Wilt u iemand bellen en heeft u een iPad? Dan kunt u hiermee via Facetime gratis gesprekken voeren met dierbaren van over de hele wereld. Of u installeert Skype op uw computer. Met uw smartphone gratis bellen kan ook, als u via Whats app het gesprek voert. Bent u niet zo handig met uw tablet? De ledenvereniging biedt voordelige tabletcursussen aan bij u in de buurt.

6. Maaltijd aan huis, via het internet
    Is zelf koken niet mogelijk? Met een paar muisklikken tovert u via deze website een goede en gezonde warme maaltijd op tafel; uw ledenvereniging bedong 50% korting bij apetito. Schuift u liever aan bij leeftijdsgenoten in een buurthuis of verzorgingscentrum met restaurant? Dan vindt u via het internet snel een mogelijkheid bij u in de buurt.

7. Wanneer halen ze het afval? Dat ziet u alleen online
    Steeds meer gemeenten verwijzen voor de afvalkalender naar de gemeentewebsite. Daar mag u zelf de kalender downloaden en printen. Of u installeert een speciale app op uw smartphone, als de gemeente die aanbiedt.

8. Kent u mijnoverheid.nl al?
    De belastingdienst stuurt nu nog alles op papier, maar stopt hier over enkele jaren mee. Het waterschap doet hetzelfde, met de waterschapsbelasting. En ook het taxatieverslag van de Woz staat over een paar jaar alleen nog op mijnoverheid.nl. De RDW wil op mijnoverheid.nl laten zien of uw rijbewijs is verlopen. Een vergunning die u aanvraagt, zet de gemeente hier ook op. Achter het wachtwoord van uw DigiD, die u online aanvraagt.

9. Zorgverzekeringen veranderen
    Past de dekking van uw zorgverzekering nog bij wat u nu nodig heeft? Bent u eigenlijk duurder of goedkoper uit dan bij andere zorgverzekeringen? En biedt uw ledenvereniging u als lid misschien een aantrekkelijke korting? Op deze laatste vraag is het antwoord ja. Voor het antwoord op alle andere vragen kijkt u op het wereld wijde web.

10. Andere woning zoeken en vinden
    Als zelfstandig wonen in uw huidige woning niet meer gaat, is verhuizen één van de opties. Op internet vindt u makelaars in de buurt voor koop- en huurwoningen. Op sites als Funda.nl kijkt u vanuit uw woonkamer online in de huizen van anderen, die de site voor u selecteerde op basis van uw wensenlijst. Huis gevonden? Dan berekent u online snel de maandlasten voordat u besluit een kijkafspraak te maken.

11. Hypotheek oversluiten? Vergelijken verstevigt uw onderhandelingspositie
    Gaat u verhuizen? Dan gaat u voor vragen over de hypotheek áltijd in gesprek met een adviseur van de bank. Of u benadert een aanbieder van hypotheken. Eenmaal thuis wilt u graag uitzoeken of deze persoon u écht het beste aanbod deed. Online vergelijkingssites van hypotheken bieden deze informatie, waarmee u goed gewapend een nieuwe onderhandelingsronde in gaat.

12. Activiteiten en uitjes
    Vroeger was het gratis huis-aan-huis-blad dé plek waar u activiteiten en uitjes in de buurt opzocht. Tegenwoordig vindt u veel van deze initiatieven van stichting, vrijwilligers- en welzijnsorganisaties vooral op hun eigen site. Om ze te vinden moet u dus gaan internetten.

13. Op reis met trein of bus
    Is uw uitje alleen bereikbaar per trein of bus dan vindt u actuele informatie hierover vrijwel alleen op het internet. Dit is dé plek waar u moet zijn voor reistijden en eventuele problemen op het traject.

Tip: test samen uw digi-vaardigheid met de digimeter

Meer over