Wij zijn actief in uw buurt

Zodat mensen meer in contact met elkaar komen
In een buurt waar mensen voor elkaar zorgen en elkaar werk uit handen nemen, zijn mensen minder afhankelijk van hulpverleners. De ledenvereniging moedigt de ontwikkeling van zo’n vitale leefomgeving aan. We ondersteunen dit soort gemeenschappen met onze kennis, ervaring en door hen in contact te brengen met andere partijen uit ons netwerk.

Zo dragen wij bij aan projecten in de buurt

Samenwerken met andere partijen

In Emmerhout, een vergrijzende wijk, werken zo’n 20 formele en informele organisaties samen om het welzijn van bewoners te vergroten. Zodat niemand tussen de wal en het schip valt. Emmerhoutlijm heet dit netwerk. De ledenvereniging is een van de deelnemende organisaties.

Twee oudere mannen zitten aan een tafel bij het raam

Houriya AbbouHulp bij organiseren

"In de Alkmaarse wijk Overdie wonen veel oudere, allochtone mannen. Een moeilijk bereikbare groep met weinig contacten in de buurt. Ik wilde daar graag iets voor doen. Ik ken de buurt en de bewoners erg goed."
"De ledenvereniging heeft mij geholpen om activiteiten te organiseren waar deze mannen met plezier naartoe komen. Die activiteiten bedenken zij zelf. Zo zijn we begonnen met computerlessen en samen een maaltijd koken. Dingen die hen met plezier de dag door helpen en waardoor zij zich langer goed en gezond voelen. Uiteindelijk moeten zij dit zelf gaan voortzetten. Daar helpen wij ze bij."

Houriya Abbou, sociaal werkster in Alkmaar