Gezond zijn is van levensbelang voor diabeet Willem

Altijd op zoek naar de juiste balans
Vorige week was het de Week Zonder Suiker, georganiseerd door het Diabetes Fonds. Deed jij mee? Voor diabeet en onze collega Willem van Zandbergen (58) is het een tweede natuur om goed op zijn voedingspatroon te letten. “Ik weet niet beter dan dat ik moet nadenken bij alles wat ik eet.”

Al snel leerde Willem te leven met zijn ziekte

Willem noemt het botte pech dat hij als dertiger diabetes kreeg. Hij heeft type 1, de aangeboren variant. “Dat was bijzonder, want het komt verder niet voor in mijn familie. Dat kan dus blijkbaar ook. Hoe ik erachter kwam? Ik was al een tijdje erg vermoeid, kwam de trap niet meer op. Bij een bezoek aan de huisarts bleek ik een extreem hoge bloedsuikerwaarde te hebben. Eentje waarbij je normaal gesproken allang in coma ligt. Dat ik altijd veel sportte, is mijn redding geweest. Dat is zo belangrijk om gezond te blijven. En nog steeds is sporten mijn houvast.”

Goed te doen

“Natuurlijk is het niet fijn om te horen dat je een chronische ziekte hebt, maar ik heb er snel mee leren leven. Als je verder gezond bent, goed eet, regelmatig leeft en veel beweegt, is het goed te doen. Ik heb ook nooit het gevoel gehad dat ik er iets voor heb moeten laten. Voor mijn omgeving is het soms moeilijker, omdat ze me ineens weg zien zakken. Dan heb ik een hypo of een hyper, wat betekent dat ik een te lage of hoge bloedsuikerspiegel heb. Of ’s nachts gaat het alarm af, omdat mijn bloedsuiker dan te veel schommelt.”

Balans vinden

Die goede balans vinden, is en blijft een ding. “In die eerste tien jaar na mijn diagnose ben ik een aantal keer in coma geraakt. En afgelopen jaren rommelde het ook. Hoe vaak ik niet ’s nachts wakker werd omdat het alarm wéér afging. Dat is slopend. Sinds een maand prik en spuit ik niet meer zelf, maar heb ik een insulinepomp met een ingebouwde glucosemeter. Als het apparaat goed is afgesteld, moet dat een hoop rust geven. Bovendien is het beter voor mijn lijf. Elke schommeling is namelijk een aanslag op je organen.”

Veel bewegen

Hoewel diabetes type 1 en type 2 (ouderdomsdiabetes) niet helemaal met elkaar te vergelijken zijn, is een gezonde leefstijl bij beide belangrijk, weet Willem. “Veel bewegen is het belangrijkste om zo gezond mogelijk te leven met diabetes. Ook ik heb natuurlijk niet altijd zin om eropuit te gaan. Dan voel ik me moe en uitgeblust. Maar ik weet inmiddels dat ik daar gewoon doorheen moet.”

Meer weten?

Op onze website staat allerlei informatie over diabetes. Je vindt op deze pagina bijvoorbeeld meer over misverstanden over diabetes en gebitsproblemen.