Zo raak je de kilo's kwijt

Gezonder eten, maar hoe begin je daar nou mee?
Moet de riem een gaatje losser? Knelt die leuke rok vervelend rond de benen? Tijd om de kilo's af te schudden! Dat lukt het beste door gezonder te eten. Maar hoe begin je daar nou mee?

5 tips om gezonder te gaan eten

1. Maak concrete voornemens

Wen jezelf gezonde dagelijkse gewoontes aan. Eet bijvoorbeeld elke dag een handje noten, neem fruit en laat de koekjes liggen, drink halfvolle melk in plaats van volle melk. Maak je voornemens zo concreet mogelijk. Moeite met gezonde voornemens? Het Voedingscentrum legt uit hoe je goede voornemens maakt.

2. Hou een dagboek bij

Een dagboek geeft inzicht in wat je elke dag eet. Als je een dagboek in een app of online bijhoudt, zie je ook meteen hoeveel calorieën en welke vitamines, mineralen en koolhydraten je binnenkrijgt. In de app Eetmeter bijvoorbeeld kun je ook opzoeken of iets in de Schijf van Vijf past en of er een gezonder alternatief is. Met apps als MyFitnessPal en WeightWatchers houd je vooral de calorieën bij die je verbruikt en zie je hoeveel je nog mag verbruiken.
LET OP Voor WeightWatchers en Skinnyminds heb je een abonnement nodig.

Mijn eetmeter

MyFitnessPal

WeightWatchers

3. Doe gezonde boodschappen

Gezond eten begint met gezonde boodschappen doen. De app Kies ik gezond? kan hierbij helpen. Scan in de supermarkt een product en zie in één oogopslag of het een gezonde keuze is en of er misschien een gezonder alternatief is.

Kies ik gezond?

4. Gebruik gezonde recepten

Gezond eten hoeft niet moeilijk te zijn. Er zijn talloze websites en apps die je helpen met gemakkelijke gezonde recepten. Google maar eens op 'gezonde recepten' en je vindt duizenden recepten voor gezonder gerechten die je vaak binnen een haf uur op tafel zet. Ook apps als Slim koken, MyFitnessPal, Lifesum en WeightWatchers helpen met eenvoudige gezonde recepten en nog veel meer.
LET OP Voor Lifesum en WeightWatchers heb je een abonnement nodig.

Slim koken

MyFitnessPal

Lifesum

WeightWatchers

5. Kook gezond

Om gezond te eten, moet je gezond koken. Open deur natuurlijk, maar hoe maak je je eten nou op een goede en gezonde manier klaar? Daarvoor heb je basiskennis en basisvaardigheden nodig. De online kookhulp van het Voedingscentrum biedt uitkomst met praktische tips en tricks.

Kookhulp Voedingscentrum