Zo raakt u de vakantiekilo's kwijt

Gezonder eten, maar hoe begint u daar nou mee?
Mes snijdt lenteuitjes op snijplank
De vakantie is voorbij. Moet de riem een gaatje losser? Knelt die leuke rok vervelend rond de benen? Tijd om de vakantiekilo's af te schudden! Dat lukt het beste door gezonder te eten. Maar hoe begint u daar nou mee?

6 tips om gezonder te gaan eten

Maak concrete voornemens

Wen uzelf gezonde dagelijkse gewoontes aan. Eet bijvoorbeeld elke dag een handje noten, neem fruit en laat de koekjes liggen, drink halfvolle melk in plaats van volle melk. Maak uw voornemens zo concreet mogelijk. Moeite met gezonde voornemens? Het Voedingscentrum legt uit hoe u goede voornemens maakt.

Hou een dagboek bij

Een dagboek geeft inzicht in wat u elke dag eet. Als u een dagboek in een app of online bijhoudt, ziet u ook meteen hoeveel calorieën en welke vitamines, mineralen en koolhydraten u binnenkrijgt. In de app Eetmeter bijvoorbeeld kunt u ook opzoeken of iets in de Schijf van Vijf past en of er een gezonder alternatief is. Met apps als MyFitnessPal en WeightWatchers houdt u vooral de calorieën bij die u verbruikt en ziet u hoeveel u nog mag verbruiken. In de app Skinnyminds houdt u elke dag bij hoe het afvallen gaat en leert u omgaan met tegenslagen.
LET OP Voor WeightWatchers en Skinnyminds heeft u een abonnement nodig.

Eetmeter iOS Android online
MyFitnessPal iOS Android online
WeightWatchers iOS Android
Skinnyminds iOS Android

Doe gezonde boodschappen

Gezond eten begint met gezonde boodschappen doen. De app Kies ik gezond kan hierbij helpen. Scan in de supermarkt een product en zie in één oogopslag of het een gezonde keuze is en of er misschien een gezonder alternatief is.

Kies ik gezond iOS Android

Gebruik gezonde recepten

Gezond eten hoeft niet moeilijk te zijn. Er zijn talloze websites en apps die u helpen met gemakkelijke gezonde recepten. Google maar eens op 'gezonde recepten' en u vindt duizenden recepten voor gezonder gerechten die u vaak binnen een haf uur op tafel zet. Ook apps als Slim koken, MyFitnessPal, WeightWatchers en Skinnyminds helpen u met eenvoudige gezonde recepten en nog veel meer. LET OP Voor WeightWatchers en Skinnyminds heeft u een abonnement nodig.

Slim koken iOS Android
MyFitnessPal iOS Android online
WeightWatchers iOS Android
Skinnyminds iOS Android

Kook gezond

Om gezond te eten, moet u gezond koken. Open deur natuurlijk, maar hoe maakt u uw eten nou op een goede en gezonde manier klaar? Daarvoor heeft u basiskennis en basisvaardigheden nodig. De online kookhulp van het Voedingscentrum biedt uitkomst met praktische tips en tricks.

Kookhulp Voedingscentrum

Doe challenge Skinnyminds

Kilo's lichter, een fit en vitaal gevoel, beter slapen. Dat kunt u bereiken met de vitaliteitschallenge van Skinnyminds. U wordt zich bewust wat u moet doen voor een gezonde, vitale én actieve leefstijl. Na 6 weken voelt u zich vitaler en zit u beter in uw vel. Exclusief voor leden: slechts € 70,- (normaal € 230,-). U krijgt het boek Skinnyminds van Mieke Kosters er gratis bij (normaal € 19,95).

Skinnyminds met ledenvoordeel

Meer over