Zoekt u een vrijwilliger? Deze organisaties en mensen staan voor u klaar

Met deze informatie vindt u de vrijwilliger die bij u past
Zoekt u een vrijwilliger? Ter tijdelijke ondersteuning van uzelf of bij de verzorging van uw naaste? Of bent u eenzaam en zoekt u een maatje om gezamenlijks iets te ondernemen? Deze vrijwilligersorganisatie staan voor u klaar.

5 Miljoen vrijwilligers

Nederland telt 5 miljoen vrijwilligers. Al deze mensen willen graag iets voor iemand anders  betekenen. Dan is het eigenlijk gek, dat zoveel mensen het lastig vinden om die hulp te vragen; uit onderzoek onder 10.000 mensen blijkt namelijk dat slechts 24% van de ondervraagde makkelijk om hulp vraagt. Dit betekent dat 76% dit lastig of zelfs eng vindt. Hoort u bij die groep?

Tips om hulp te (leren) vragen

Vindt u hulp vragen niet vanzelfsprekend? Vindt u dit spannend, ongemakkelijk of een teken van zwakte? Lees dan deze tips en ervaar dat ook u om hulp kunt leren vragen:

• Draai de situatie eens om: hulp vragen is geen vorm van zwakte. Het is juist sterk om te erkennen dat u niet perfect bent.
  • Hulp is vaak wederkerig: denk aan de keren dat u iets deed voor een ander en hoe fijn u dit vond. Houd deze gedachte vast als u zelf om hulp vraagt.
  • Oefen: accepteer het als iemand u ongevraagd hulp aanbiedt. Dat is stap één. Stap twee is dat u hierna een keer zelf om hulp vraagt. Begin bij iets kleins. Zoals het tillen van een doos of het koken van een maaltijd. Probeer hierna om een grotere hulpvraag te stellen.
  • Bedenk wat u wilt vragen en aan wie: geef goed aan wat voor hulp u nodig heeft en benader niet telkens dezelfde mensen.
  • Formuleer uw hulpvraag zo, dat de ander ook kan weigeren. Dat is prettig voor de ander, maar ook voor uzelf, omdat u diegene de kans geeft om ‘nee’ te zeggen.

Lukt het niet om hulp te vragen? Klik dan op het inzetblok op 'Een helpende hand' voor meer tips en adviezen

Wat voor vrijwillige hulp of activiteit zoekt u?

Vrijwilligerswerk is er in diverse soorten en maten. Wat voor vrijwillige hulp of vrijwilligersorganisatie zoekt u?

• Een vrijwilliger die iets met u onderneemt

• Iemand die met u op pad gaat, om te wandelen of boodschappen te doen.
    • Een vaste persoon die u regelmatig opbelt voor een praatje.
    • Een man of vrouw die bij u thuis een kop koffie komt drinken.

• Een organisatie waar u naartoe gaat om iets te ondernemen
    • Bijvoorbeeld een cursus volgen over internet en ipad-gebruik.
    • Lessen volgen in beeldhouwen, schilderen, tekenen, samen bewegen of dansen.
    • Met een groep gelijkgestemden naar theater, bioscoop, strand of stad gaan.

• Een vrijwilliger die u helpt met een specifieke vraag, zoals:
    • uw administratie weer op orde brengen;
    • hulp bij schulden;
    • uw belastingaangifte;
    • het onderhoud van uw tuin.

• Een vrijwilliger die u begeleidt in een zorgsituatie
    • Iemand die met u naar de tandarts of het ziekenhuis gaat.
    • Iemand die u ondersteunt bij vrijwillige palliatieve zorg in huis.
    • Iemand die u begeleidt bij uw rouwproces.
    • Iemand die u helpt om problemen met de opvoeding van uw kinderen op te lossen.

Nationale vrijwilligersorganisaties

Als u weet wat u zoekt, is de volgende stap het vinden van de juiste vrijwilligersorganisatie. Nederland kent diverse landelijk georganiseerde vrijwilligersorganisaties. Zij hebben ieder een eigen focus op vrijwilligerswerk. De een is er vooral voor mensen in nood, de ander organiseert speciale activiteiten en weer een ander komt bij u thuis als u hulp nodig heeft bij uw administratie.

Lokale vrijwilligerscentrales

Natuurlijk bestaan er regionaal en lokaal ook diverse vrijwilligerscentrales. Als u in het verzorgingsgebied van de ledenvereniging woont dan vindt u deze centrales in Groningen, Drenthe, Tynaarlo, Overijssel, Flevoland, Veluwe/Gelderland en Noord-Holland.

Vrijwilligers die mantelzorgers ondersteunen

Als u een specifieke hulpvraag heeft rondom mantelzorg kunt u denken aan:

Persoonlijk advies? Bel de ledenconsulent

Wilt u een persoonlijk advies voor uw hulpvraag? Neem dan contact op met onze ledenconsulent. Zij gaat graag met uw wensen op zoek naar een passende vrijwilligersorganisatie bij u in de buurt.