Zoetstoffen: puur gif! Of niks mis mee?

Deskundigen aan het woord
Over zoetstoffen is veel te doen. Volgens de één is het puur gif, volgens de ander is er niks mis mee.

Hoe zit het precies met zoetstoffen?

Frisdrank en tandpasta

Zoetstof zit onder meer in frisdranken, snoep, kauwgum, tandpasta en zoetjes. Het geeft een zoete smaak aan eten en drinken. Zoetstoffen bevatten veel minder calorieën dan suiker. Van frisdrank of limonade met zoetstof wordt u niet dik, van (te veel) dranken met suiker wel. Als u iets zoets wilt drinken is een drank met zoetstof dus beter voor de lijn.

Verschillende soorten zoetstoffen

Er bestaan meer dan 15 goedgekeurde zoetstoffen. Sommige zoetstoffen komen uit natuurlijke producten, bijvoorbeeld bessen of citrusvruchten. Er zijn ook zoetstoffen die gemaakt worden in een fabriek.

Giftig of niet?

Er zijn mensen die denken dat zoetstof giftig is, zij zijn bang dat ze er kanker van krijgen. Dat komt waarschijnlijk door de allereerste zoetstof, sacharine. Vijftig jaar geleden bleek dat ratten hier kanker van kregen. Apen en muizen werden bij dezelfde proeven niet ziek. Toch zijn er nog steeds mensen overtuigd van het gevaar van zoetstoffen. Ze zouden depressieve gevoelens en migraine veroorzaken. Of hart- en nierklachten. Toch is er geen enkel onderzoek dat dit bewijst.

Aspartaam

Met name over aspartaam bestaan veel negatieve berichten. Aspartaam bestaat uit kleine, zoet smakende stukjes eiwit. Als deze verteerd zijn, is er geen verschil meer met eiwit uit melk, vlees of bonen. Ook bevat aspartaam methanol. Deze stof, die ook in fruit zit, kan gevaarlijk zijn, maar alleen als je er extreem grote hoeveelheden van binnen krijgt. In Europa wordt aangeraden om per dag niet meer dan 40 mg aspartaam per kilo lichaamsgewicht te eten of drinken. Dat betekent dat een volwassene 2,5 liter light frisdrank per dag kan drinken voordat het schadelijk wordt. Al is dat natuurlijk niet aan te raden.

Wat zeggen deskundigen?

Volgens emeritus hoogleraar en voedingsdeskundige Martijn Katan is zoetstof niet gevaarlijk. Hij weet dat de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) alle onderzoeken bij mensen en proefdieren heeft gecontroleerd en bevestigt dat zoetstof niet giftig is. Op zijn website schrijft Katan geregeld over suikers en zoetstoffen. Volgens hem is frisdrank zonder calorieën wel zuur en daarom slecht voor de tanden.

Ook het Voedingscentrum zegt dat aspartaam niet slecht is voor de gezondheid . Producten met zoetstoffen kunnen volgens het Voedingscentrum een goed alternatief zijn voor suikerhoudende producten, bijvoorbeeld als je op calorieën of je bloedsuikerspiegel wilt letten.