Schuldgevoelens als mantelzorger?

Zo gaat u om met dit gevoel
Veel mantelzorgers worstelen met schuldgevoel. Ze staan altijd voor hun naaste klaar. Maar toch voelen ze zich schuldig. Erover praten, het opschrijven en uiteindelijk loslaten kan u helpen.

Waarom heeft u schuldgevoelens?

Schuldgevoelens ontstaan als u iets doet wat in strijd is met uw normen en waarden. Het is het knagende gevoel van ‘had ik nou maar’ of ‘heb ik wel het juiste gedaan?’ Het ontstaat als u denkt dat u tekortschiet. Bijvoorbeeld omdat u uit vermoeidheid een keer bot reageert. Omdat u niet alle zorg zelf kunt doen. Mantelzorgconsulent Ilja van Hasselt: ‘Wat ik het vaakst tegenkom is schuldgevoel bij een opname. Bijvoorbeeld een vrouw voelt zich schuldig omdat ze de zorg over haar man niet meer aankan, en hem uit zijn vertrouwde omgeving moet weghalen. Lange tijd heeft ze alle verantwoordelijkheid gedragen, en nu moet ze de zorg delen. Dat zorgt voor verdriet en schuldgevoel.’

Let op: denk ook aan uzelf

Schuldgevoel vreet energie, maar het zegt ook iets over de band die u met iemand heeft. Mensen die zich vaak schuldig voelen, hebben hechtere relaties en een groot verantwoordelijkheidsgevoel, blijkt uit Amerikaans onderzoek. Dat u zich schuldig voelt, wijst erop dat u om iemand geeft. Maar pas op! Dat betekent niet dat u uzelf hoeft weg te cijferen. Pas als u goed voor uzelf zorgt, kunt u ook het beste van uzelf geven.

Tips om met schuldgevoel om te gaan

1. Praat over uw schuldgevoel

‘Voelt u zich schuldig omdat u het zwaar vindt? Of
omdat u altijd tekortschiet? Praat erover’, adviseert Van Hasselt.
‘Met lotgenoten, vrienden of een consulent. Door het te delen maakt u het lichter.’

2. Schrijf uw ervaringen en gedachten op

Schuldgevoelens ontstaan uit gedachten en overtuigingen. Bijvoorbeeld omdat u vindt dat u niet egoïstisch mag zijn. Of anderen niet mag teleurstellen. Schrijf eens op wat u allemaal voor iemand doet. En bedenk drie redenen waarom u ook lief moet zijn voor uzelf.

3. Probeer realistisch te zijn en leg de lat niet te hoog

Als u de lat te hoog
legt, dan zal de zorg en liefde die u geeft nooit goed genoeg zijn. Met als gevolg: een knagend rotgevoel. Wat gebeurt er als u een wasje minder draait? Of een keer niet op zondag gaat wandelen met uw moeder?

Mantelzorgers over hun schuldgevoel

Lees verhalen uit de praktijk van mantelzorgers. Hoe gaan zij met hun schuldgevoelens om?

Portret Wiebke GoëtjesWeten dat mijn moeder in goede handen is

Sinds een paar jaar is Wiebke Goëtjes (57) mantelzorger voor haar dementerende moeder. Al die tijd voelt zij me al schuldig. Lees het ervaringsverhaal van Wiebke.

Portret Susanne Abrahams en zoonHet knaagt als ik voor mezelf kies

Susanne Abrahams (47) is continu brandjes aan het blussen voor haar zoons Milan (17) en Tristan (10), die allebei ADHD en ODD hebben. Maar ze kiest ook voor zichzelf. Lees het ervaringsverhaal van Susanne.

Praktische tips voor mantelzorgers

Zorgt u voor iemand in uw omgeving? En vindt u dat ook weleens zwaar? Lees informatie en praktische tips voor mantelzorgers of neem contact op met de ledenconsulent.