Mantelzorgers, wees lief voor jezelf!

Praten met anderen helpt
Als je voor iemand zorgt denk je weleens dat je er alleen voor staat. Een goed gesprek met andere mantelzorgers kan dan opluchten. Daarom organiseren de ledenvereniging en stichting Wijzelf online bijeenkomsten voor mantelzorgers. "Voor het eerst durfde ik toe te geven dat ik ook een grens heb."

Online meet-ups zorgen voor verbondenheid

Mantelzorgers cijferen zichzelf vaak weg en vragen bijna nooit om hulp. Ze willen niet zeuren en denken dat ze de enige zijn die het moeilijk heeft. Komt dit jou bekend voor? Dan kun je opgelucht ademhalen, je bent namelijk niet de enige. Veel mantelzorgers lopen met hetzelfde gevoel rond. Ervaringen met elkaar uitwisselen geeft al een heleboel lucht. Om mantelzorgers extra te ondersteunen werkt de ledenvereniging samen met stichting Wijzelf (voorheen WeHelpen). Zij organiseren de bijeenkomst Moeder aan de Lijn waarbij mantelzorgers met elkaar in gesprek gaan. Omdat de ledenvereniging mantelzorgers belangrijk vindt en dit een goed initiatief vindt, organiseert zij dit najaar ook 4 bijeenkomsten. Hier hoor je welke ondersteuning er mogelijk is en kun je ervaringen en tips uitwisselen met andere mantelzorgers. Samen kom je verder dan alleen!

Wegcijferen

De bijeenkomsten Moeder aan de lijn geven mantelzorgers veel steun. "Mensen voelen zich in het begin van de bijeenkomst vaak onwennig, omdat ze niemand kennen. Maar binnen 10 minuten voelt iedereen zich vertrouwd", vertelt Dorine Snel van Wijzelf. "De eerste vraag die de gespreksleider de zaal altijd stelt is 'Hoe is het eigenlijk met jullie? Jullie zijn belangrijk, want stel dat jullie het niet volhouden …' De gesprekken die volgen, zijn vaak prachtig. We horen na afloop regelmatig: 'Ik dacht dat ik mijn leven op de rit had. Maar toen mij die vraag werd gesteld, brak ik. Ik moet óók goed voor mezelf zorgen.'"

Verbondenheid

"Door met lotgenoten te praten voel je je gehoord en gezien", vertelt Dorine. "Er worden tips uitgewisseld en deskundigen vertellen hoe je de zorg voor een naaste en je eigen leven beter in balans krijgt en welke hulp je kunt krijgen." In de coronatijd zijn de bijeenkomsten van Wijzelf vervangen door online meet-ups. Ook de ledenvereniging organiseert dit najaar 4 online meet-ups voor mantelzorgers. Via beeldbellen (het programma Zoom) komen mantelzorgers in contact met elkaar en de gespreksleider. Dorine: "De mantelzorgers die deelnemen, vinden het een prima alternatief. Ze hebben geen reistijd, en voelen zich prettig omdat ze in hun eigen omgeving zitten. Na afloop krijgen we vaak mailtjes van mantelzorgers die in contact willen komen met de anderen. Net als na de ‘echte’ bijeenkomsten, waar mensen die elkaar nog niet eerder hebben ontmoet, soms gearmd de zaal verlaten. Er ontstaat veel verbondenheid, dat ontroert me telkens weer."