Medicijnen bestellen en gebruiken

Je arts schrijft je medicijnen voor als je ze nodig hebt. En je haalt ze af bij de apotheek. Maar hoe regel je medicijnen in het buitenland? En hoe gebruik je medicijnen? Lees er alles over.

Medicijnen: hier moet je op letten

Goedkopere medicijnen: net zo goed?

Je gebruikt al jaren dezelfde medicijnen. Maar op een dag krijg je van de apotheker een ander doosje. Het is hetzelfde medicijn, maar dan goedkoper. Medicijnen in een ander doosje zijn even goed als je vertrouwde medicijnen, als er maar dezelfde werkzame stof in zit. Kijk wel ook even naar de hulpstoffen. Er zit misschien iets bij waar je allergisch voor bent.

Medicijnen bij de online apotheek

Medicijnen bestellen bij de online apotheek is gemakkelijk. Maar let goed op, want er zijn ook nep-apotheken op internet. Je wil natuurlijk wel je echte medicijnen krijgen. Vraagt een online apotheek niet om je recept? Dan is het geen echte apotheek. Want ook online apotheken hebben je recept nodig. In Nederland hebben medicijnen een vaste prijs. Dus zie je aan aanbieding voor je medicijnen? Dan is het geen echte online apotheek. Zo herken je het verschil tussen echt en nep.

Medicijnen nodig in het buitenland

Ben je in het buitenland en zijn je medicijnen op? Of heb je plotseling je medicijnen in het buitenland nodig? Overleg met je huisarts en ga ter plekke langs een arts voor een recept. Daarmee haal je de medicijnen op bij een apotheek in de buurt. Misschien krijg je een andere hoeveelheid medicijnen mee dan je thuis gewend bent. Is de bijsluiter in een taal die je niet begrijpt? Vraag aan de apotheker of hij je vertelt over het gebruik en eventuele bijwerkingen.

Zo gebruik je antibiotica

Over het gebruik van antibiotica gaan nogal wat praatjes. En daarom gebruiken veel mensen antibiotica verkeerd. Want ook al voel je je beter: een antibioticakuur maak je altijd helemaal af. Doe je dat niet? Dan kan de behandeling mislukken of wordt de ziekte erger.