Online apotheek. Hoe onderscheidt u echt van nep

Tips om op het internet illegale pillenhandelaren te onderscheiden
De internetapotheek is niet meer weg te denken. Het is snel, handig en discreet. En helaas ook gevaarlijk, want de illegale pillenhandel heeft het internet net als u 'ontdekt'. Zorg daarom dat u echt van nep onderscheidt en voorkom grote gezondheidsrisico's. Controleer áltijd eerst de betrouwbaarheid van de aanbieder.

De illegale van de legale apotheek onderscheiden

Veel online apotheken zijn niet officieel erkend en veel medicijnen zijn vervalst. Zelfs experts kunnen deze nep-medicijnen nauwelijks van echte onderscheiden. Dat lukt ons dus ook niet. Wel helpen we u om met de volgende tips een legale van een illegale online apotheek te onderscheiden.

1. Controleer het Europees logo
    Legale online aanbieders van medicijnen herkent u omdat op hun website een speciaal Europees logo staat. Onder dit logo staat een werkende link naar aanbiedersmedicijnen.nl

2. Controleer de aanbieder op deze site
    Op de site aanbiedersmedicijnen.nl staan alle bij de overheid aangemelde - dus legale - online aanbieders. De aanbieder die u op het internet vond moet op deze site te vinden zijn.

3. Aanbiedingen zijn altijd nep
    De wet verbiedt aanbiedingen met medicijnen. Dus ziet u op een site de actie ‘Twee halen één betalen!' dan gaat het áltijd om een nep-medicijn.

4. Nooit online vragenlijst voor een receptgeneesmiddel
    Illegale aanbieders doen vaak alsof een online arts via een online vragenlijst een receptgeneesmiddel mag voorschrijven. Dat mag nooit. Alleen een arts mag een recept voorschrijven en dan ook nog alleen als: deze u kent; de arts u eerder zag of als deze beschikt over een betrouwbaar medisch dossier.

5. Nooit receptgeneesmiddelen zonder recept
    Kunt u op een site een receptgeneesmiddel kopen zonder recept van uw arts? Doe het niet!

6. Controleer receptnoodzaak
    Wilt u weten of voor een medicijn een recept nodig is? Controleer het via de geneesmiddeleninformatiebank.

7. Raadpleeg het apotheekregister
    Alleen een apotheek mag in Nederland een receptmedicijn verstrekken. Alle apothekers staan geregistreerd bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Heeft u het adres van de aanbieder? Kijk dan in het apothekersregister en open onderaan de pagina de pdf.

8. Alleen Nederlandse aanbieder
    Las u alle tips? Bent u er van overtuigd dat het een legale aanbieder betreft? Kijk dan nu of de aanbieder in Nederland is gevestigd. Het is namelijk verboden om geneesmiddelen in te voeren in Nederland. Bestelt u uw producten bij een buitenlandse site, dan neemt de Douane deze geneesmiddelen in beslag.

Illegaal geneesmiddel? Grote gevolgen voor uw gezondheid

Wanneer een medicijn niet voldoet aan de Geneesmiddelenwet, betekent dit dat het niet is goedgekeurd. Er kan dus van alles mis zijn met de kwaliteit en veiligheid. Soms merkt u dit niet meteen en blijkt pas later dat de inname ervan grote gevolgen heeft voor uw gezondheid.

De voornaamste risico’s van namaakpillen zijn:

• Er zit minder werkzame stof in dan op de verpakking staat of in een goedgekeurd medicijn hoort te zitten. Hierdoor werkt het medicijn minder goed.
  • De werkzame stof die er in zou moeten zitten, zit er niet in. Hierdoor blijven uw klachten aanhouden. Of u wordt zieker.
  • Er zit een andere stof in dan er op de verpakking staat. Of er zit een andere stof in dan in een goedgekeurd medicijn zou moeten zitten. U heeft dus geen idee wat u slikt en of er gevaar is voor ongewenste bijwerkingen als u ook nog andere medicijnen neemt.
  • Het medicijn is (nog) niet officieel geregistreerd;  het is nog onvoldoende getest en het is niet duidelijk of het medicijn werkt of juist gevaarlijk is.
  • Er zit gif in het medicijn.
  • Het medicijn is verkeerd opgeslagen. Daardoor werkt het medicijn minder of helemaal niet meer. Of het gaat schimmelen.
  • Het bevat een hulpstof die niet op de verpakking staat of niet in een goedgekeurd medicijn hoort te zitten. En u bent allergisch voor deze hulpstof.
  • Schadelijke bijwerkingen als u ook andere medicatie neemt. Bijvoorbeeld een verdubbeling van het effect van een geneesmiddel of juist een tegengesteld effect. Dit kan leiden tot levensbedreigende situaties.

Internetaankopen zijn vaak duurder

Hoewel geneesmiddelen via het internet soms goedkoper lijken, pakt het in de praktijk vaak juist andersom uit:

• Uw zorgverzekeraar vergoedt het medicijn niet. Verzekeraars mogen alleen medicijnen vergoeden als een arts ze voorschreef en een geregistreerde apotheek ze afgaf.
  • De kans is groot dat uw bestelling niet aankomt als u medicijnen bestelt bij een buitenlandse internetapotheek. Het is namelijk verboden medicijnen in te voeren in Nederland. De Douane neemt uw pakketje in beslag.
  • Tussen de online apotheken zitten malafide bedrijven die wel geld van uw creditcard afboeken maar nooit leveren.

Uw huisarts helpt u graag

Als u uit schaamte bepaalde pillen via het internet bestelt, weet dan dat uw huisarts dé vertrouwenspersoon is waar u met al uw problemen terecht kunt. Hij of zij is medisch geschoold, kent uw situatie, weet welk medicijn het beste werkt en kan u dus het beste advies geven.