Vrijwillig hulpverlener Persoonsalarm

Zo help je jouw naaste het beste
Iemand in jouw omgeving heeft jou gevraagd als ontvanger van een alarmoproep. Dat wil zeggen dat jouw naaste via een alarmknop kan alarmeren als er plotseling iets aan de hand is. Heeft jouw naaste een abonnement met zorgcentrale, dan krijgt diegene de zorgcentrale aan de lijn. Die kan jou bellen om naar jouw naaste toe te gaan. Heeft jouw naaste een abonnement zonder zorgcentrale, dan ben jij een van de hulpverleners die de alarmoproep op hun telefoon binnenkrijgen. Wat doe je als je een alarmoproep krijgt?

Zo help je jouw naaste als je een alarmoproep krijgt

Als jouw naaste op de alarmknop drukt, kan er van alles aan de hand zijn. Je wilt dat jouw naaste de juiste hulp krijgt. Let op de volgende zaken:

Handelend optreden

Het belangrijkste is dat je handelend kunt optreden bij een alarmoproep. Kun je zelf niet naar jouw naaste, schakel dan iemand anders in. Of kun je bijvoorbeeld jouw naaste niet overeind helpen als deze gevallen is? Zorg dat er iemand in de buurt is die dat wel kan.

Keuze hulpverlener

Jouw naaste vraagt misschien het liefst mensen als hulpverlener met wie hij het beste contact heeft. Maar mogelijk wonen deze mensen niet bij jouw naaste in de buurt. Het is beter als jouw naaste mensen kiest die bij hem in de buurt wonen.

Telefonische bereikbaarheid

In elk geval is het belangrijk dat jouw naaste (of de zorgcentrale) iemand aan de telefoon krijgt. Telefonisch bereikbaar zijn (24 uur per dag) is daarom wel belangrijk. Als er 3 hulpverleners tegelijk de oproep krijgen, spreek dan onderling af wie wat doet en wanneer.

Nabijheid vanwege alarmopvolging

Krijg je bij een oproep geen antwoord van uw naaste? Of is het via de telefoon meteen duidelijk dat er iemand naar hem toe moet? Dan is het belangrijk dat er iemand dichtbij is om hulp te bieden. Ben je zelf niet in de buurt, dan kun je misschien afspreken dat een buurvrouw naar jouw naaste gaat. Niemand verwacht van je dat je dag en nacht beschikbaar en bereikbaar bent. Als je voor een back-up zorgt, kom je niet voor verrassingen te staan. Dat is ook handig als je een weekendje weg gaat of op vakantie gaat.

Noodsituatie

Is er sprake van een noodsituatie, dan kun je zelf een ambulance of huisarts bellen. Ben je bij jouw naaste, dan kun je ook opnieuw alarmeren naar de zorgcentrale. Die schakelt dan snel hulp in.

Toegang tot de woning

Voor degenen die naar jouw naaste gaan, is het handig dat ze een sleutel van hun naaste krijgen. Zo kunnen zij in geval van een alarm het huis binnengaan. Andere mogelijkheden zijn een sleutelkluisje of slimme sloten.

Buiten de woning

Heeft jouw naaste Persoonsalarm Overal, dan kan hij ook buitenshuis alarm slaan. Je hebt dan op jouw telefoon toegang tot het portaal, zodat je de positie van jouw naaste kunt bepalen. De zorgcentrale kan je daar bij ondersteunen. Het is handig dat je met jouw naaste afspreekt welke inzet hij van je vraagt en voor welke afstanden. Heeft jouw naaste een indicatie voor professionele hulp? Belangrijk om te weten: deze hulp komt alleen thuis en niet daarbuiten.

Contactpersonen

Weet wie de contactpersonen van jouw naaste zijn. Dan weet je wie er geïnformeerd moeten worden.