Blije darmen, blij brein

5 manieren om je darmen blij te houden
Wist je dat 95% van het gelukshormoon serotonine niet in je hersenen wordt aangemaakt, maar in je darmen? Uit onderzoek is gebleken dat de status van je darmen van grote invloed is op hoe je je voelt. Dus wil je goed in je vel zitten? Zorg dan extra goed voor je darmen. Vitaliteitsexpert Marianne Bleumink deelt vijf manieren waarmee je je darmen blij maakt.
  1. Bewegen
    Bij gezonde darmen denk je misschien al snel aan het eten van voldoende fruit en groente. Goede voeding is uiteraard onmisbaar voor je darmen, maar voldoende beweging is ook heel belangrijk omdat daarmee het aantal goede bacteriën in de darmen toeneemt. Intensief sporten, een marathon lopen of naar de sportschool is niet nodig. Wandelen, fietsen of zwemmen is ook beweging. Juist ‘functioneel bewegen' is goed voor je darmen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan wandelend naar de winkel gaan, tuinieren, de ramen lappen en op andere manieren rustig bewegen zonder intensieve inspanningen.

2. Bioritme
    Je darmen zijn dol op rust en regelmaat, daarom is het belangrijk om je bioritme op orde te hebben. Het bioritme hangt samen met je biologische klok. Deze zorgt dat de automatische processen in je lichaam gelijklopen aan het dag - en nachtcyclus. Wanneer je bioritme op orde is, voel je je daarom een stuk beter dan wanneer deze verstoord is. Help je bioritme- en daarmee dus je darmen – door jezelf in de ochtend bloot te stellen aan daglicht. Ga het liefst naar buiten voor ongeveer 20 minuten, begin zo de dag lekker met een frisse neus. Lukt dat niet, ga dan een uurtje bij een goed verlicht raam of een daglichtlamp zitten.

3. Vitamine D
    Met daglicht help je niet alleen je bioritme, je kunt je darmen er ook een enorme boost mee geven. Zonnestralen helpen je lichaam namelijk om vitamine D aan te maken. Hier worden je darmen blij van omdat de goede bacteriën in je darmen daar positief op reageren. De zon is je grootste vriend op het gebied van vitamine-D en wordt daarom ook wel de 'sunshine-vitamine' genoemd. Laat de zon zich in de winter een tijd niet zien, check dan even hoe het ervoor staat met je vitamine D. Bij een tekort kan een goed supplement helpen en van nature zit er ook vitamine D in vette vis, zoals zalm, makreel en haring.

4. Vezels
    Voor een optimale darmgezondheid wil je het aantal goede bacteriën op pijl houden. Deze goede bacteriën hebben een positief effect op je afweersysteem, je stressniveaus en je gemoedstoestand. Vezels spelen hierin een belangrijke rol, want dat zijn eigenlijk de voedingsstoffen voor die goede bacteriën die we zo graag willen hebben. Eet dus lekker vezelrijke voeding zoals groente, fruit, noten en peulvruchten.

5. Stress verminderen
    Als je een gezonde darmsituatie hebt, geven je darmen allerlei positieve signalen af naar je hersenen. Hierdoor voel je je veilig, heb je meer draagkracht, kun je beter slapen en heb je minder last van stress. En andersom helpt het ook als je zelf keuzes maakt die minder stress geven, dan worden je darmen rustiger. Iedere keer als je stress voelt opkomen, kan het helpen om rustig te gaan bewegen. Zo doorbreek je je stresscyclus. Rusten is ook zinvol en dat betekent niet per se slapen. Je hoeft ook niet per se te gaan mediteren of ademhalingsoefeningen te doen. Die activiteiten kunnen ook zeker helpen, maar vijf minuten onverstoord voor je uit staren kan ook al voldoende zijn. Doe vooral dat wat jou rust geeft.

Chatten

Chat met onze