De bibliotheken zijn weer open

Leden zijn blij dat ze weer naar de bieb mogen
Hoera, de bibliotheken zijn weer open! Veel mensen zijn blij dat ze weer naar de bibliotheek mogen. Voor het lenen van een boek, het lezen van de krant of het zoeken naar informatie voor een werkstuk. We vroegen Irene van der Molen van Bibliotheek DNK in Assen welke reacties zij kregen van bezoekers.

Gelukkig is er weer heel veel mogelijk

"Sinds 19 mei zijn ook de deuren van de bibliotheek in Assen weer open. De medewerkers vinden het fijn om leden weer te zien, vragen te beantwoorden en boekentips te geven. Jong en oud komt langs, elk met hun eigen reden. Maar gelukkig zijn ze allemaal blij dat ze ons zien en weer op bezoek mogen in de bibliotheek."

Reacties van leden

"Sommige mensen vertellen ons hoe blij ze zijn. Daar zijn we blij mee, want het is natuurlijk leuk om te horen wat de bibliotheek voor hun betekent en dat ze ons gemist hebben. We kregen de volgende reacties:

'Fijn dat jullie weer open zijn.'

'Heerlijk dat gesnuffel tussen de boeken.'

'Zo prettig dat ik zelf weer rustig kan kijken en zoeken en niet online hoef te reserveren.'

'Werkt alles hetzelfde nog? We zijn zolang niet geweest.'

Ook ouders met kleine kinderen; 'Fijn dat ze zelf weer boekjes kunnen zoeken.'

'Prettig om hier in de boeken te kijken of er genoeg informatie in staat voor mijn werkstuk. Ik moet van school namelijk 2 boeken over het thema meenemen.'

Veilig op bezoek in de bibliotheek

"Momenteel zijn we open voor bibliotheekleden en kan iedereen een werkplek reserveren in ons LeesCafé. Ook hebben we maatregelen genomen, zodat iedereen de bibliotheek veilig kan bezoeken. We houden ons aan de verplichte maatregelen van het RIVM en aan de regels die de Vereniging van Openbare Bibliotheken (VOB, de brancheorganisatie van bibliotheken):

• Houd 1,5 meter afstand
  • Was je handen regelmatig en maak gebruik van de aanwezige desinfectiepunten
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
  • Schud geen handen
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Blijf thuis bij gezondheidsklachten

Ook heeft de bibliotheek nog een paar corona huisregels waar iedereen zich aan moet houden. Zo zorgen we samen voor een veilige omgeving en kan iedereen toch genieten van al het moois dat de bibliotheek biedt."

Informeer bij jouw bibliotheek welke regels daar gelden.

Spannende boekentips

En natuurlijk vroegen we Irene naar een paar spannende boekentips voor de zomer:

1. Nachtegaal | Johanne Mo - Nadat ze is teruggekeerd in haar geboortedorp om aan het werk te gaan als rechercheur, lijkt er veel niet te kloppen op het eiland.
  2. De therapeut | BA Paris - Als een vrouw hoort dat er in hun huis een vrouw is vermoord, gaat ze op onderzoek uit.
  3. Vogeleiland | Marion Pauw - Een jonge vrouw gaat samen met een oudere man op een onbewoond eiland wonen. Ze raakt in paniek als ze zwanger wordt. Vanaf dat moment wordt zij zijn gevangene.

Zin in een van deze boeken of een andere titel? Je leent ze bij jouw plaatselijke bibliotheek.

Chatten

Chat met onze