Gevonden! Een maatje voor mevrouw Bakker

Zo helpen wij de thuiszorg
Mevrouw Bakker wilde graag eens winkelen of een dagje weg. Haar ambulant begeleider Alie Koehorst belde daarom met de ledenvereniging en verzocht hun op zoek te gaan naar een lid die met haar cliënt op stap wilde. De ledenvereniging plaatste een oproep op Facebook. Met succes!

“Jullie hebben al iemand gevonden. Hoe mooi is dat!” reageert Alie Koehorst enthousiast. Alie werkt als ambulant begeleider bij Icare Thuisbegeleiding en begeleidt mensen in het dagelijks leven. Ook mevrouw Bakker. Zij woont alleen en heeft een klein  netwerk en problemen met haar geheugen. Vorig jaar moest ze haar rijbewijs inleveren waardoor haar wereldje nog kleiner werd.

Levensvreugde

“Ze wilde graag eens nieuwe kleren kopen of een dagje weg”, vertelt Alie. “Hoe graag we het ook zouden willen, hiervoor is helaas geen tijd en het hoort helaas niet bij de zorg die zij vergoed krijgt. Ik gun haar dat stukje levensvreugde zo. Wat ik kan doen, is kijken of we een maatje voor haar kunnen vinden.” Alie belde met de ledenvereniging en binnen twee weken was er een match.

Alie: “Ik ben verrast dat het zo snel ging. Ik kende de ledenvereniging wel van de huishoudelijke hulp, maar wist niet dat zij ook kunnen bemiddelen voor een maatje. Dit is iets om te onthouden.”

Nieuwe kleren kopenIets extra’s doen

Naast haar betaalde werk doet Alie ook vrijwilligerswerk. Ze gaat elke maand met iemand fietsen of wandelen en in ieder geval ergens een kopje koffie drinken met wat lekkers erbij. “Daardoor weet ik hoe fijn het is om iets extra’s voor iemand te doen. Het kost geen moeite. Ik hoop dat degene die zich hiervoor heeft opgegeven dat ook gaat ervaren met mevrouw Bakker.”

Gezellige middag

Voordat ze haar aan haar cliënt voorstelde, vond Alie het belangrijk om zelf een gevoel te krijgen bij de vrouw die reageerde op de oproep van de ledenvereniging. Daarom hebben ze eerst een keer afgesproken om kennis te maken. “We hebben koffiegedronken en iets over onszelf verteld. Toen bleek dat zij ook in de zorg werkt. Het voelde meteen goed.”

Inmiddels zijn deze dame en mevrouw Bakker samen op pad geweest. “Mevrouw Bakker heeft ervan genoten”, weet Alie. “Ze hebben leuke spulletjes gekocht en in de stad gezellig een broodje gegeten. Het was voor herhaling vatbaar.”

Mevrouw Bakker is niet haar echte naam.

Heb je ook een vraag of uitdaging?

Als zorgverlener voor een cliënt?

Bel 088 - 383 20 02. Dit telefoonnummer is speciaal voor zorgcollega’s van zorgorganisaties van Espria met vragen voor hun cliënten. Van het aanvragen van hulpmiddelen tot het vinden van huishoudelijke hulp, bel dit nummer en stel je vraag. Je wordt dan met voorrang geholpen. Ons regelteam staat 7 dagen per week klaar om van allerlei praktische oplossingen te regelen voor je cliënt.

Krijg je (thuis)zorg?

Bel 088 - 383 20 00. Heb je om lekker te leven eigenlijk meer nodig dan wat de thuiszorg je kan bieden? Wat je vraag ook is, we doen ons uiterste best om voor iedereen een oplossing te vinden. Neem contact met ons op. Dan kijken we samen wat er mogelijk is en zorgen we ervoor dat je de hulp krijgt die je zoekt.

Chatten

Chat met onze