Welke problemen komen voor bij borstvoeding?

Lactatiekundige Dorinda Grouwstra helpt je
Moeder worden is leuk en spannend. Misschien ben je al maanden voor je bevalling begonnen met het lezen van boeken over kinderen en opvoeden. Toch kun je nooit volledig voorbereid zijn op wat er komen gaat. Het geven van borstvoeding verloopt bijvoorbeeld niet altijd soepel. Dat is frustrerend, maar geen reden om je zorgen te maken. Dorinda Grouwstra, lactatiekundige bij Icare Jeugdgezondheidszorg, vertelt over veelvoorkomende problemen bij borstvoeding. En hoe zij je daarbij kan helpen.

Dorinda over problemen bij borstvoeding

Gezonde manier van voeden

“Borstvoeding is een heel gezonde manier van je baby voeden”, zegt Dorinda. “Met borstvoeding geef je namelijk je eigen moedermelk. En die is helemaal afgestemd op jouw baby. Het heeft een goede vetsamenstelling en bevat precies de juiste hoeveelheden antistoffen en vitaminen. Je lichaam bereidt zich tijdens de zwangerschap al voor op het geven van borstvoeding. Zo maak je speciale hormonen aan en worden je melkklieren gevormd. En tóch komen er weleens problemen voor bij het geven van borstvoeding.”

Soorten problemen

“Je kunt als moeder pijn hebben bij het voeden. Of te veel of te weinig melk aanmaken. Misschien weet je niet goed hoe je je baby het beste aan kunt leggen. Tegelijkertijd kunnen de problemen ook met je baby te maken hebben. Bijvoorbeeld als hij of zij niet goed drinkt. Dat zijn dingen die vaak voorkomen en waarbij wij kunnen helpen. Soms is een telefoongesprek daarvoor voldoende. Zo niet, dan kunnen we bij je thuis komen.”

Onderzoek en advies

Wat doen Dorinda en haar collega’s dan precies? “Eerst gaan we met je in gesprek en proberen we te achterhalen wat de oorzaak is”, zegt ze. “Als je baby bijvoorbeeld niet goed drinkt, kan dat komen doordat de baby verkouden is of moeilijk aan de borst ligt. Verder kijken we hoe je borstvoeding geeft en doen we een mondonderzoek bij de baby. Sommigen hebben namelijk een te strakke tongriem, wat aan de borst drinken moeilijk maakt.”

Een passende oplossing

“Gelukkig zijn dit soort problemen meestal tijdelijk. Is dat niet het geval? Dan kun je overwegen om je moedermelk op een andere manier aan je baby te geven. Zo kun je je melk afkolven en via een cupje, fles of beker geven. Bij de eerste week lidmaatschap van de ledenvereniging kun je gratis een kolf huren. Dus je hoeft niet meteen over te gaan op kunstvoeding. Al ben je er natuurlijk helemaal vrij in om die keuze wél te maken, als dat voor jou de beste oplossing is.”

Meer weten?

Bij algemene vragen over borst- of flesvoeding van moedermelk kun je bij je eigen consultatiebureau terecht. Heb je meer specifieke vragen of problemen? Maak dan een afspraak voor een lactatiekundig consult.