Mama? Ben jij dat?

Geuren zorgen voor contact
Greetje Kroeze, ledenadviseur, werkte zelf in de ouderenzorg. Daar zag ze wat geuren doen bij mensen met dementie. Geuren zorgen voor contact. Zelfs als dat op andere manieren lastig is. “Sommige mensen wisten door de geur dat hun dochter er was.”

De keuken in

Koken maakt heerlijke geuren vrij. Voor veel mensen is dit vanzelfsprekend. Maar dat geldt niet altijd voor mensen met (beginnende) dementie. Greetje: “Of mensen nu thuis zorg ontvangen of in een verzorgingshuis, vaak worden maaltijden op een andere plek bereid. Dat zorgt ervoor dat mensen de geur van het koken missen.”

“Begrijp me niet verkeerd, het kan vaak niet anders. Maar het is wel jammer, want de geuren van het koken activeren en zorgen dat mensen trek krijgen. Ook brengen ze herinneringen boven. Dat zag ik bijvoorbeeld heel sterk bij Indische mensen, als er door hun kinderen Indisch eten werd gekookt.”

Maar niet alleen bij het koken merk je de kracht van geuren. “Sommige mensen wisten door de geur dat hun dochter er was”, vertelt Greetje. “Of ze zagen door de geur van Sunlight zeep de tobbe voor zich waar ze vroeger in werden gewassen.”

“Maar het mooiste moment dat ik me kan herinneren was in de huiskamer. De dochter van mevrouw Janssen kwam op bezoek. Zij droeg een bepaalde eau de cologne. Toen ze binnen kwam lopen zei mevrouw Pieters vanuit een andere hoek: ‘Mama, ben jij dat?’ Door de geur van de eau de cologne was ze zelf weer even jong, en zag ze haar moeder voor zich. Erg ontroerend vond ik dat.”

Contact maken

Kortom, geuren maken veel los. Omdat dit onbewust gebeurt, kun je via geuren vaak nog wel met iemand in contact te komen. Ook als dit op andere manieren niet meer gaat. Geuren zorgen vaak voor een reactie. Soms is die eerste reactie emotioneel. Soms is het juist een twinkeling in de ogen, of een woord dat al lang niet was gezegd. Of, als dat nog kan, een verhaal over een herinnering aan de geur.

Advies? Bel de ledenadviseur
Heb je zelf wel eens moeite met contact maken met een naaste met dementie? En ben je benieuwd hoe geur je daarbij kan helpen? Of wil je een mooi verhaal delen over geur. Bel dan met een van onze ledenadviseurs via 088 - 383 20 00.