9 podcasts over het moederschap

Momentje voor jezelf
Ook al de wereld van de podcast ontdekt? Soms is het zo heerlijk om je even terug te trekken met oortjes of koptelefoon in een wereld voor jezelf. Podcasts zijn populair omdat je op elk moment van de dag kunt luisteren naar een onderwerp dat jou aanspreekt.

Hieronder vind je een aantal suggesties van interessante podcasts.

#1. Ik ken iemand die
Presentatrice Nynke de Jong is moeder en vertelt in deze gezellige podcast over opvoeden, kinderen en ouderschap. Al het moois en lelijks dat daarbij komt kijken bespreekt De Jong met Alex van der Hulst, Hanneke Hendrix en Anne Janssens.

#2. Echte Oogappels
De laatste aflevering is alweer ene tijdje gelden, maar alsnog de moeite waard. Presentatrice Margreet Reijntjes sprak in Echte Oogappels met experts over de dillema’s van het ouderschap. Deze podcast is geïnspireerd op de dramaserie Oogappels van BNNVARA. Onderwerpen uit de serie worden besproken, bijvoorbeeld of je gelukkig wordt van het hebben van kinderen, verschillende opvoedstijlen en drank en drugs.

#3. Lieve Moeders Podcast
Geniet vol vertrouwen van het moederschap en je gezin. Daar draait deze podcast om. Echt aanwezig zijn voor je kinderen heeft niets met tijd en energie te maken, maar met liefdevolle aandacht voor jezelf. Met deze podcast ontdek je hoe jij het moederschap kan invullen.

#4. Kim & Jaap: Nu Wij Niet Meer Praten
Het gezin van Kim Kötter en Jaap Reesema is compleet. Geweldig, maar soms ook lastig. Ouder zijn is namelijk al hard werken, laat staan als je ook nog een carrière nastreeft. Om ervoor te zorgen dat ze elkaar en de belangrijke familiezaken niet vergeten gaan ze samen om tafel en nemen deze podcast op. Elke twee weken quality time.

#5. Vreugdevol Ouderschap Podcast
Elise Verheul heeft een praktijk voor kindertherapie & ouderbegeleiding en focust zich op de wisselwerking tussen ouders en hun kind(eren). Ze is van mening dat ouders hun kinderen kunnen helpen door bereid te zijn naar zichzelf te kijken.

#6. Ouders van Nu Podcast
Relaxt bevallen, je kind laten doorslapen, peuterpuberteit, zindelijk worden, iedereen heeft er een mening over. Maar hoe zit het nu echt? Ouders van Nu vraagt verschillende experts het hemd van het lijf.

#7. Podje Opvoeden
Gezinspedagoog Joyce Blauwhoff geeft alle ouders een steuntje in de rug en inspiratie rondom opvoeden en het begeleiden van kinderen. Ze helpt bij het (nog) meer afstemmen op een kind zodat het opvoeden makkelijker wordt.

#8. Ik tel tot drie
Kinderen grootbrengen is een uitdagende opdracht. Deze podcast gaat over de verschillende kanten van het opvoeden. Wanneer ben je als ouder goed genoeg? Hoe ga je om met een puber en hoe kun je je kind weerbaar maken?

#9. Omdenken Podcast
Luister mee naar de openhartige gesprekken die Berthold Gunster, de grondlegger van Omdenken, voerde met mensen over hun problemen. Het gaat over de angst om fouten te maken, een zoon die zijn handen niet wast en de angst om iets te missen.