Vezels belangrijk in uw voeding

Hoeveel vezels hebben we nodig en waarom?
Jonge vrouw kookt bij aanrecht
Vezels geven sneller een vol gevoel. Maar er zijn meer redenen om ze te eten. Weet u waarom vezels belangrijk zijn en in welke producten de meeste zitten?

Waarom zijn vezels nodig?

Vezels zorgen er onder meer voor dat u sneller een vol gevoel krijgt en dat u een betere stoelgang heeft. Maar dat is niet het enige. Vezels helpen ook bij het verlagen van uw bloeddruk. En u loopt minder kans op diabetes type 2, borst- en darmkanker, hartziekten en beroertes.

Vezelrijke producten

Vezels zijn er in verschillende soorten en zitten in heel veel producten. Zoals bijvoorbeeld in groente en fruit, in volkorenbrood en -pasta en in noten, pinda’s en peulvruchten. Maar er is meer vezelrijke voeding. Benieuwd hoeveel vezels waar in zitten? Op de website van het Voedingscentrum vindt u een tabel met een duidelijk overzicht.

Hoeveel vezels is nodig?

De Gezondheidsraad geeft als advies elke dag 30 tot 40 gram vezels te eten. Eet u ze te weinig? Voeg ze dan stap voor stap toe aan uw menu. Varieer  bijvoorbeeld eens in uw ontbijt of diner. Of neem een vezelrijk tussendoortje. Weet u niet goed hoe u vezels toevoegt aan uw menu? Op de website van I’am a foodie staat een voorbeeld van een vezelarm en vezelrijk menu. Ziet u het verschil? Doe er uw voordeel mee.

Havermout: bron van vezels

Havermout is helemaal terug van weggeweest. Het is een bron van vezels en u kunt er veel meer mee dan alleen gebruiken in het ontbijt. Zo is het een goed ingrediënt voor ovenschotels, soepen, smoothies en snacks. Havermout geeft lang een vol gevoel, is glutenvrij en kan helpen bij het verlagen van uw cholesterol. Op zoek naar gerechten met havermout in de hoofdrol? In het boek Havermoutje (ISBN 9789048825844, € 19,95) vindt u maar liefst 75 recepten. Te koop in de boekwinkel en online.

Meer over