Borstvoeding

Borstvoeding geven
Het geven van borstvoeding is een intiem en bijzonder moment tussen jou en je kindje. Het is een fijne en natuurlijke manier om je kindje te voeden. Daarnaast krijgt je baby via de moedermelk alle voedingsstoffen binnen die hij of zij nodig heeft. De samenstelling en de hoeveelheid melk is namelijk helemaal afgestemd op zijn/haar behoefte.

Voordelen borstvoeding geven

Het geven van borstvoeding kent veel voordelen. Zo bevat moedermelk veel stoffen die het afweersysteem van je kindje doen groeien. Hierbij kun je denken aan eiwitten, gunstige bacteriën en antistoffen. Dankzij deze stoffen loopt je kindje minder kans op bepaalde ontstekingen en infecties. Maar niet alleen voor de baby kent borstvoeding geven voordelen, ook voor jou als moeder heeft het voordelen. Het geven van borstvoeding stimuleert het samentrekken en verkleinen van je baarmoeder. Daarmee verkort je bijwerkingen van lochia, ook wel kraamvloed genoemd, wat de kans op bloedarmoede weer vermindert. Ook blijft je menstruatie wat langer uit wanneer je borstvoeding geeft en bereik je sneller weer je gewicht van voor de zwangerschap. Daarnaast verkleint borstvoeding geven de kans op borstkanker. Hoe langer een vrouw borstvoeding geeft, hoe beter ze tegen borstkanker is beschermd. Als bescherming tegen kanker raden experts aan om ten minste één jaar borstvoeding te geven na elke bevalling. Voor elke periode van 12 maanden dat je borstvoeding geeft, verminder je het risico met ongeveer 4%.

Naast alle lichamelijke en gezonde voordelen is borstvoeding natuurlijk ook gewoon een heel fijn, intiem moment voor jullie samen. Door huid-op-huid contact komen er extra hormonen vrij. Zo ontwikkelen jullie een hechte band samen. Tot slot heeft borstvoeding ook praktische voordelen. Moedermelk is altijd beschikbaar, op de juiste temperatuur en gratis. En tot slot ben je niet druk met het reinigen van flessen.

Nadelen borstvoeding geven

Helaas is het niet voor elke vrouw eenvoudig om borstvoeding te geven. Samen met je kindje moet je ontdekken wat voor jullie allebei de prettigste manier is. Verloopt het geven van borstvoeding bij jou niet zo goed? Dan kun je veel hebben aan de tips en adviezen van een deskundige lactatiekundige. Je staat er nooit alleen voor.

Ook kan het geven van borstvoeding soms om praktische redenen lastig zijn. Je bent immers niet altijd op het juiste moment van voeden bij je baby. Kolven biedt dan uitkomst. Met een borstkolf kun je een voorraad aanleggen voor momenten dat je even niet in de buurt bent.

Werking van borstvoeding
Vrouwelijke borsten bevatten melkkliertjes met daarin melkproducerende cellen. Voedingsstoffen die uit je bloed worden gehaald, worden hier omgezet in moedermelk. Doordat je kindje zuigt aan je borst komen de hormonen prolactine en oxytocine vrij. Waar prolactine ervoor zorgt dat je melk aanmaakt, zorgt oxytocine ervoor dat het melk uit de klieren naar de tepels stroomt. Dit noemen we de toeschietreflex.

Je kindje aanleggen

Het goed aanleggen van je baby bepaalt voor een groot deel het succes van borstvoeding. Gun elkaar de tijd om samen te zoeken naar een goede houding. Start met het zoeken van een prettige houding voor jezelf. Leg vervolgens je baby met zijn buikje tegen jouw buik aan. Wijst jouw tepel richting de bovenlip of het neusje? Dan ligt je baby op de juiste hoogte. Breng je tepel langzaam naar de lippen van je kindje, hij zal hierdoor zijn mondje wijd openen. Je kunt je kindje nu verder tegen je aandrukken. Let op dat je hierbij niet je lichaam beweegt richting je baby, maar druk je baby juist tegen jouw lichaam aan. Duw ook niet zijn hoofdje tegen je tepel aan, maar druk rustig zijn lichaam tegen je aan. Op deze manier blijft er voldoende ruimte over voor je kindje om vrij te ademen. Bekijk deze video waarin kraamverzorgster Geraldine uitlegt hoe je het beste borstvoeding geeft.

Hoe werkt kolven?
Er zijn natuurlijk momenten dat je even niet in de buurt bent van je kindje. Wil je ook op deze momenten toch graag moedermelk geven? Dan kun je ervoor kiezen om te kolven. Met een kolfapparaat boots je het geven van borstvoeding na. Zo vang je moedermelk op die je kunt bewaren en op een later moment kunt geven. Kolven vraagt om wat oefening. Als lid van Espria Ledenvereniging kun je heel voordelig een borstkolf huren. De eerste week zelfs helemaal gratis. En je kunt gratis terecht bij een lactatiekundige voor vragen en advies over kolven.

Hoe lang borstvoeding geven?

Het advies van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) als het gaat om het geven en afbouwen van borstvoeding geldt als volgt:

• De eerste zes maanden uitsluitend borstvoeding geven
  • Na een halfjaar bijvoeding introduceren
  • Tot je kindje twee jaar oud is borstvoeding geven in combinatie met bijvoeding

Als het aan de WHO ligt, blijft borstvoeding de belangrijkste voedingsbron de eerste twee levensjaren. Wil je helemaal stoppen met het geven van borstvoeding? Dan is het belangrijk om rustig af te bouwen. Zo kunnen jullie samen wennen aan de nieuwe situatie.

Problemen bij het geven van borstvoeding

Wist je dat in de eerste maand één op de drie moeders al stopt met het geven van borstvoeding? De belangrijkste reden hiervoor is pijn, onzekerheid over melkproductie of problemen bij het juist aanleggen. Het is belangrijk jezelf de tijd en rust te geven. Daarnaast kan een lactatiekundige je helpen bij het geven van juiste adviezen en tips. Een lactatiekundige is een gediplomeerd deskundige op het gebied van borstvoeding. Als lid van Espria Ledenvereniging kun je gebruikmaken van drie gratis consulten per telefoon of e-mail (of een indien nodig een huisbezoek) met een IBCLC-gecertificeerde lactatiekundige (t.w.v. € 170,-) Zo verdien je jouw lidmaatschap van € 22,50 per jaar snel terug. Lees meer over lactatiekundige zorg via Espria Ledenvereniging

Direct lid worden

Meld je vandaag nog online aan als lid van Espria Ledenvereniging en profiteer van al onze zwangerschapsvoordelen. Hulp nodig? Onze Ledenadviseurs staan voor je klaar.