60-plus? Trap een balletje mee!

OldStars: gezellig samen bewegen, ook bij u in de buurt
Bert van Riele speelt sinds twee jaar OldStars Walking Footbal. Voetbal voor 60-plussers waarbij je niet rent. Dit om blessures te voorkomen. Samen bewegen en plezier maken staan bij OldStars voorop.

"Het mag dan wel voor 60-plussers zijn, we zijn nog heel fanatiek hoor. We willen scoren en elke wedstrijd winnen. Maar het belangrijkste is dat we gezellig samen bewegen, daar gaat het om."

Je staat er niet alleen voor

"We zijn een hecht team, een soort vriendengroep. Iedereen respecteert elkaar en kijkt naar elkaar om. Dat vind ik mooi. Vorig jaar overleed mijn vrouw. Dat was natuurlijk een hele moeilijke periode waarin ik een tijd niet gespeeld heb. De eerste stap terug naar mijn voetbalteam was best een drempel. Maar toen ik weer op de club kwam werd ik zo warm ontvangen, iedereen was hartelijk en voelde mee. Dat was echt geweldig. Dan weet je dat je er niet alleen voor staat en dat je je verdriet ook kunt delen met je voetbalteam. Gelukkig lachen we ook veel hoor. We hebben zelfs een whats’app groep aangemaakt! Zo blijven we op de hoogte van elkaars doen en laten. Maakt iemand privé iets leuks mee, dan delen we dat. Voelt iemand zich niet goed, dan peppen we elkaar weer op. Dat is ook het mooie van samen bewegen."

Samen aan de koffie

"Walking Footbal betekent wandelend voetbal, maar omdat dat wat negatief klinkt noemen wij het OldStars. Het spel wordt gespeeld met twee teams van elk 6 spelers. Het gaat net even anders dan bij voetbal. Het veld en de doelen zijn kleiner, en er is geen bording. Rennen mag niet, je voet blijft aan de grond en je mag niet hoger schieten dan heuphoogte. Zo proberen we blessures zoveel mogelijk te voorkomen. Een scheidsrechter let op dat iedereen zich aan de regels houdt. Elke week wordt er een uur getraind, daarna duiken we de kantine in en drinken we gezellig een kop koffie met elkaar. Naast trainen spelen we regelmatig een toernooi, bij ons in de buurt of wat verder weg. Zo zijn we eens met de spelersbus van PEC Zwolle naar het stadion van ADO Den Haag vervoerd. Dan voel je je wel heel bijzonder hoor!"

Doe mee

Walking Footbal is populair. In steeds meer plaatsen start een team. Iedereen van 60 jaar en ouder kan meedoen. Het maakt niet uit of u wel of niet kunt voetballen en of u man of vrouw bent. PEC Zwolle United kan nog steeds nieuwe deelnemers gebruiken. Heeft u interesse, neem dan contact op met Gea Luttels 06 - 15 33 96 44. Woont u in een andere regio? Kijk op de website van OldStars Walking Footbal voor een overzicht van alle clubs in Nederland.

Het Nationaal Ouderenfonds, Regio Zwolle United en de ledenvereniging zetten zich samen in om OldStars in de regio Zwolle verder te ontwikkelen.

[fotografie: Theo Smits]