Brandveilig met elektrische apparaten

Leer kinderen brandveilig opladen
Een derde van alle woningbranden ontstaat door elektrische apparaten. Vaak door verkeerd opladen van bijvoorbeeld spelcomputers of hoverboards. Met deze tips van de brandweer help je je kinderen en jezelf brandrisico’s in huis verkleinen.

5 tips om veilig op te laden

Woningbranden ontstaan vaak door de krachtige lithium-ionbatterijen, die in veel apparaten zitten. Volgens Brandweer Nederland vliegt gemiddeld 2 keer per week een lithiumbatterij in brand. De meeste ongelukken gebeuren door verkeerd opladen.

Leer je kinderen hoe ze hun elektrische apparaten veilig gebruiken en opladen met deze tips van de brandweer:

1. Alleen opladen als je erbij bent

Ga je slapen of de deur uit? Trek dan de stekker van je oplader eruit. Maak hier afspraken over met je kind. Het moet een gewoonte worden, net zoals het licht uitdoen als je een kamer verlaat.

2. Kies een veilige plek om je apparaat op te laden

• Laad apparaten niet op in bed, op de bank of onder je kussen. Leg ze altijd op een harde ondergrond, zodat de warmte goed weg kan.
  • Laad apparaten alleen op in een ruimte met rookmelder. In de thuiszorgwinkel van Medipoint of Zuiver Zorg (Nijkerk) kun je veel brandpreventieproducten met ledenvoordeel kopen.

3. Check je snoertjes

• Vervang kapotte snoertjes meteen, deze kunnen kortsluiting veroorzaken.
  • Veel branden ontstaan door goedkope opladers en snoertjes (bijvoorbeeld van Chinese webwinkels). Deze ‘neppers’ hebben een grote kans om oververhit te raken. Wijs je kind op dit risico. Geef liever iets meer (zak)geld uit aan een goede oplader.
  • In veel tienerkamers vind je een wirwar aan snoeren. Super brandgevaarlijk! De stelregel van de brandweer: geef elke stekkerdoos een eigen stopcontact.

4. Pas extra op met hoverboards

• Heeft jou kind een hoverboard? De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) ontdekte dat maar liefst 30 merken hoverboards niet veilig zijn. De accu kan in brand vliegen als het apparaat te lang aan de oplader ligt.
  • Ook buiten moeten kinderen voorzichtig zijn met hun hoverboard. Als je ermee gooit kunnen draadjes losschieten. Daardoor ontstaat bij het opladen misschien kortsluiting.

5. Zet tv en (spel)computer liever uit dan op stand-by

Veel apparaten, zoals televisies en (spel)computers, gaan vanzelf in de slaapstand (stand-by). Handig, maar van binnen blijven ze warm. In combinatie met opgehoopt stof kan dat brand veroorzaken. Wil je er zeker van zijn dat het apparaat uit staat? Zet er dan een timer of stand-by killer tussen. Die schakelt het apparaat helemaal uit op het door jou ingestelde moment.

TIP: De brandweer heeft een leuke online game: Brandweer zoekt speurneuzen. Tijdens het spelen leren kinderen alles over brandgevaarlijke situaties in huis.

Chatten

Chat met onze