Veiligheid in en om het huis

Met een paar simpele stappen vergroot je je veiligheid in en om het huis. Koop bijvoorbeeld een sleutelkluis. En voorkom brand in huis. Bekijk de tips.

Veilig thuis

Sleutelkluis

We blijven tot op steeds hogere leeftijd zelfstandig wonen. Een sleutelkluisje kan handig zijn, zodat familie, mantelzorgers en zorgverleners altijd binnen kunnen komen. Maar welk kluisje is veilig? De mogelijkheden op een rij:

• Kastje aan de muur
    In het kastje zit de voordeursleutel. Het kastje kan open met een pincode.
  • Sleutel in de deurgreep
    De voordeursleutel zit in de deurgreep. Deze haal je eruit met een aparte sleutel.
  • Elektrisch slot
    Een voordeur met een elektrisch slot maak je open met een app op je smartphone.

Sleutelkluis kopen? Als lid van de ledenvereniging bestel je er een met korting. Je krijgt korting op de sleutelkluis en de installatie ervan.

Voorkom koolmonoxidevergiftiging

Laat elk jaar je cv-ketel, geiser en kachel nakijken. Ventileer je huis goed. En hang een koolmonoxidemelder op. Zo voorkom je koolmonoxidevergiftiging.

Voorkom brand in huis

Meer veiligheid in en om het huis? Voorkom brand en ga bewust om met elektrische apparaten. De meeste branden ontstaan namelijk door verkeerd gebruik en opladen van elektrische apparaten. Bijvoorbeeld: laad een apparaat altijd op met de oplader die erbij hoort. Zorg dat apparaten hun warmte kwijt kunnen. Vervang batterijen niet door goedkope namaakproducten, maar door een officiële batterij. En blijf in de buurt tijdens het opladen. Ook kinderen moeten oppassen met elektrische apparaten. Spelcomputers of hoverboards kunnen in brand vliegen als je ze verkeerd oplaadt. Kies dus een veilige plek om ze op te laden en kijk de snoertjes na.