Samen op de fiets

Eropuit met aangepast vervoer
Lekker kilometers maken op de fiets. Heerlijk bewegen in de frisse lucht. Fietst u graag, maar kunt u dit niet goed alleen? Er zijn verschillende soorten fietsen om samen eropuit te gaan.

Wat zijn de mogelijkheden?

Duofiets

Een duofiets is de gezelligste oplossing. Op deze fiets, waar u makkelijk opstapt, zit u naast elkaar. Eén persoon stuurt en u kunt beiden trappen. Het nadeel van deze fietsen is dat ze vrij breed zijn. Hierdoor bezetten ze een groot deel van het fietspad.

Tandem

Deze is net zo breed als een gewone fiets. Verkrijgbaar in allerlei soorten en maten, en u kunt achterop lekker meetrappen. Er bestaat ook een tandem met twee wielen achter. Handig, zo valt de fiets nooit om.

Rolstoelfiets

U zit in een rolstoel? Ook dan kunt u samen fietsen dankzij de rolstoelfiets. U kunt kiezen voor een fiets die aan de achterkant van uw rolstoel vastgezet kan worden. Zodat u wordt voortgeduwd. Er is ook een fiets waarbij u aan de voorkant op een speciale stoel kunt zitten.

Bakfiets

Bij bakfietsen, zoals de Nihola Flex, maakt u uw rolstoel makkelijk vast in de bak aan de voorkant. Een gewone bakfiets kan handig zijn om kinderen mee te vervoeren.

Probeer het eens uit

Wilt u het een keer uitproberen? Bij veel zorgcentra kunt u een duofiets lenen. Gratis of tegen een lage huurprijs. Ook zijn er steeds meer verhuurders die rolstoelfietsen, bakfietsen of duofietsen hebben. In veel plaatsen worden duofietstochten georganiseerd waarbij u met een vrijwilliger als fietsmaatje op pad gaat.

Huren of lenen

Groningen

• Woonzorgcentrum De Zonnehof in Haren: elektrische duofiets € 4,- per dagdeel of € 7,- per dag.
  • Huur bij Fietsje in Groningen een bakfiets: € 25,- per dag.

Drenthe

• Gemeente Westerveld (Vledder, Havelte, Diever): Samen op de duofiets. Mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking kunnen samen met vrijwilligers een fietstocht van 2 uur maken. € 2,50, inclusief een kop koffie of thee.
  • Reiber Rijwielen in Dwingeloo: huur hier diverse speciale fietsen. Bijvoorbeeld de quattrocycle voor vier personen (€ 20,- per uur).
  • De Wijk: leen gratis een duofiets bij Het Rode Kruis.

Veluwe

• Duo- en rolstoelfietsen huren in Bemmel, Renkum en Wageningen? Dat kan bij Zorggroep Zinzia. € 7,50 per uur, dagprijs: € 25,-. Fietsmaatjes
  • Gelderse Vallei: maak een duofietstocht met vrijwilligers in Bennekom, Ede en Wageningen. € 3,- per ritje.
  • De Tollekamp in Rhenen: leen een duofiets met hulpmotor. € 5,- per ritje. Gratis voor bewoners.
  • TwenteFiets in Beuningen: huur een elektrische duofiets of een rolstoelfiets. € 50,- per dag.
  • Het Nationale Park Hoge Veluwe: leen kosteloos een elektrische rolstoelfiets. Of huur een bakfiets: € 10,-.

Overijssel

• Deventer: verschillende zorgcentra verhuren duofietsen. Vanaf € 5,- per dagdeel.
  • Bij WIJZ in Zwolle kunt u een duofiets huren voor € 2,50 per uur.
  • In Kampen huurt u bij de fietsverhuur een tandem voor € 19,50 per dag.

Flevoland

Noord - Holland

Uw eigen duofiets

Wilt u zelf een speciale fiets kopen? Bij Medipoint zijn twee verschillende duofietsen te koop. Als lid van de ledenvereniging krijgt u altijd op alle aankopen bij Medipoint 10% korting. Van Raam heeft een grote collectie tandems, rolstoelfietsen en duofietsen. Via de webshop care4more kunt u een proefritje maken met de Fun2Go duofiets.