Ervaringsverhaal Karel

'De watch waarschuwde nu ook gelijk mijn dochter'
Voor Karel (76) is de Apple Watch het gesprek van de dag. “Er zitten zoveel functies op waar ik nieuwsgierig naar ben, dat ik soms mijn dochter om extra uitleg vraag.” Zij wees hem op de valdetectie. Dat kwam precies op tijd. “Door slijtage aan mijn heupen loop ik wat onzeker en verlies ik regelmatig mijn evenwicht.

Laatst gebeurde waar ik vaak bang voor ben, ik viel. Daar lag ik dan, languit, zonder mijn telefoon in de buurt. Ik kon niet meer zelf overeind komen. Wat was ik blij dat ik mijn smartwatch om had.” De watch detecteert wanneer je een harde val maakt. “Door de val kreeg ik een melding op mijn watch. Ik kon kiezen om het alarmnummer 112 te bellen, of de melding uit te zetten. Als Karel bewusteloos was geraakt en niet had gereageerd op de melding, dan had de watch na een minuut vanzelf de hulpdiensten ingeschakeld. “De watch waarschuwde nu ook gelijk mijn dochter, zij is ingesteld als een van mijn SOS-contactpersonen. Dat was fijn. Toen zij me na de melding verontrust belde, kon ik het gesprek op mijn watch aannemen en was hulp snel onderweg.”