Ervaringsverhaal Heidi Eefting

Als je kindje niet wil drinken en je hebt ook nog eens slaaptekort en een peuter om je heen rennen; dan zit je wel even met je handen in het haar.
Wanneer Heidi’s zoon in maart met een keizersnede ter wereld komt, kunnen de trotse ouders hun geluk niet op. Hun zoon is kerngezond en samen met hun oudere dochter vormen ze nu een gezin van vier. Helaas blijkt al snel dat de borstvoeding niet helemaal loopt zoals gewenst. Heidi probeert van alles, maar zonder succes en dus besluit ze, via Espria Ledenvereniging, gebruik te maken van de kennis van een lactatiekundige.

Ondanks dat het vaak voorkomt dat de borstvoeding lastiger op gang komt wanneer je bevalt met een keizersnede, was dit bij de geboorte van Heidi's oudste dochter niet het geval. “Om deze reden had ik goede hoop voor de borstvoeding van mijn zoon, maar tevergeefs.” Heidi’s zoon hapt niet goed aan, waardoor het een strijd wordt om hem aan de borst te krijgen. “Als je kindje niet wil drinken en je hebt ook nog eens slaaptekort en een peuter om je heen rennen, dan zit je wel even met je handen in het haar.” In overleg met haar kraamverzorgster besluit Heidi de hulp van een lactatiekundige in te schakelen. Net voor haar zwangerschap werd ze lid van Espria Ledenvereniging en dus maakt ze dankbaar gebruik van het ledenvoordeel. En dit voordeel bestaat onder andere uit een gratis huisbezoek van de lactatiekundige, inclusief 2 consulten per e-mail of telefoon.

Iemand die met je meedenkt

Via de Kraamvogel krijgt Heidi het nummer van een lactatiekundige. “Het contact verliep heel gemakkelijk en informeel via WhatsApp.” Nog geen dag later stond de lactatiekundige al op de stoep. Om erachter te komen waarom een kindje niet wil drinken, vindt er altijd eerst een observatie van de voeding plaats. De moeder voedt haar kind zoals ze dat altijd doet en ondertussen observeert de lactatiekundige de situatie. Ook wordt de mond van het kind nagekeken op eventueel tongriem of lipband. “Ik heb de hulp van een lactatiekundige als heel prettig ervaren. Het was een hele fijne en rustige vrouw die echt met me meedacht over hoe ik mijn zoon anders kan voeden. Deze manier van advies geven gaf rust en zelfvertrouwen.” Naast het consult aan huis ontvangt Heidi een uitgebreide mail waarin alle adviezen en aanbevolen houdingen nog eens beschreven staan. “Ik vond het heel fijn om de adviezen nog eens rustig na te kunnen lezen en deze te bespreken met mijn partner."

Advies voor op lange termijn

Na het eerste consult was het mogelijk nog 2 consulten per telefoon of mail af te nemen. Gelukkig hoefde Heidi hier geen gebruik van te maken. Dankzij het advies van de lactatiekundige weet Heidi nu precies hoe ze haar zoon aan de borst moet leggen om hem goed te laten drinken. Eindelijk kan ze weer genieten van dit bijzondere moeder-kind-moment. “Ik zou eigenlijk alle zwangere vrouwen aanraden lid te worden van Espria Ledenvereniging. Het voordeel van het inschakelen van een lactatiekundige via Espria Ledenvereniging is dat dit gelijk ingaat op het moment van hulpvraag. Dit kan zowel direct na je bevalling als in de maanden erna. Via je verloskundige krijg je vooral de eerste paar maanden begeleiding, maar daarna moet je het zelf doen. Op het lidmaatschap van Espria Ledenvereniging kun je te allen tijde terugvallen. Daarnaast is het financieel voordeliger dan wanneer je dit zelf regelt.”

Vertrouw op je moederinstinct

Heidi’s ultieme tip voor andere (aanstaande)moeders? Probeer een beetje te relaxen. “Iedere zwangerschap is anders, elke bevalling is anders en elk kind reageert anders; dus twijfel alsjeblieft niet aan jezelf als dingen niet meteen vanzelf gaan. Vertrouw op je moederinstinct!” aldus Heidi.

Benieuwd naar de voordelen van een lidmaatschap van Espria Ledenvereniging tijdens en na je zwangerschap? Lees meer.