Ervaringsverhaal Laurie van Doorn

“We ervaarden eigenlijk nauwelijks problemen met de borstvoeding, maar ik vond het heel fijn dat iemand even meekijkt of je het ‘goed doet’.”
Begin mei wordt Laurie voor het eerst moeder van haar zoontje Tommie. Omdat alles in het moederschap nieuw is voor Laurie, voelt ze zich wat onzeker over de borstvoeding die ze haar zoontje geeft. Ze is dan ook blij te horen dat ze, via Espria Ledenvereniging, gebruik kan maken van het advies van een lactatiekundige. Nog dezelfde dag sluit ze een lidmaatschap af.

De onzekerheid of je het wel ‘goed doet’

De zwangerschap van Laurie verloopt zonder problemen. “Ik had natuurlijk wel de gebruikelijke kwaaltjes, maar niks in extremen of om je zorgen over te maken.” Ook de bevalling verloopt goed en zo worden Laurie en haar partner begin mei trotse ouders van hun zoontje Tommie. De eerste week worden de jonge ouders op weg geholpen door de kraamhulp. “Ik vond het best even schakelen toen de kraamhulp aan het eind van de eerste week op het punt stond om te vertrekken. Dan moet je het opeens echt helemaal zelf doen. Zo werd ik bijvoorbeeld onzeker over het geven van borstvoeding; doe ik het allemaal wel goed? En drinkt Tommie wel voldoende?” Laurie bespreekt deze gevoelens met haar kraamhulp en die wijst haar op de mogelijkheid om een lactatiekundige in te schakelen via Espria Ledenvereniging. Nog dezelfde dag sluit Laurie een lidmaatschap af en maakt ze een afspraak.

Comfortabeler voeden

En zo kwam lactatiekundige Erna op bezoek. “Erna brak het ijs direct door te grappen dat het ook wel een keer leuk voor haar was om op consult te gaan bij iemand die geen directe problemen ervaart.” Maar dat het consult niet voor niks was, blijkt al snel. Erna observeert de voeding van Laurie en komt direct met een paar goede tips. Laurie krijgt adviezen over hoe ze ontspannender kan voeden. “Ik boog voorheen veel voorover tijdens het voeden en omsingelde mezelf met kussens om het nog een beetje comfortabel te maken. Met de adviezen van Erna is dit nu niet meer nodig. Zij heeft me met wat simpele tips geholpen om ontspannender te worden, wat ook positieve invloed heeft op Tommie. “ Ook kan Laurie alles aan Erna vragen. “Zo vroeg ik haar bijvoorbeeld om advies betreft het overgaan op flesvoeding voor wanneer ik weer aan het werk ga. Erna vertelde me onder andere dat er verschillende borstkolven zijn en adviseerde me welke ik het best kan gebruiken.” Na het consult ontvangt Laurie een mail, waarin Erna de besproken adviezen nog eens opsomt. Ook belooft ze Laurie een paar dagen later te bellen om te horen hoe het gaat. “Ik voelde me door Erna echt gehoord. Ze had (voor mijn gevoel) alle tijd en aandacht om ons te helpen.”

Durf om hulp te vragen

Laurie kijkt met een goed gevoel terug op het consult. “Ik hoop dat mijn verhaal andere moeders laat inzien dat je ook zonder ‘directe problemen’ om hulp mag vragen. De adviezen van Erna hebben mij zoveel meer zekerheid en vertrouwen gegeven, dat gun ik elke moeder.” aldus Laurie.

Benieuwd naar de voordelen van een lidmaatschap van Espria Ledenvereniging tijdens en na je zwangerschap? Lees meer.