Ervaringsverhaal Nieke Dings

Wakker worden in een nat bed. Het overkomt de, toen 7-jarige, zoon van Nieke elke ochtend. De goede hoop dat het bedplassen met de jaren wel over zou gaan, blijkt tevergeefs en langzamerhand weet Nieke het ook niet meer. Tot ze in de nieuwsbrief van Espria Ledenvereniging leest over de plaswekkertraining. Na 7 jaar bedden en luiers verschonen, wassen en talloze pogingen tot zindelijkheid, brengt de plaswekkertraining voorgoed verandering in huize Dings.

Ten einde raad

Na de geboorte van haar oudste zoon wordt Nieke lid van Espria Ledenvereniging. Dit lidmaatschap sluit ze in eerste instantie af om gebruik te kunnen maken van een borstkolf. Nieke bevalt nog eens van twee zoons en met hun drie jongens van 4, 6 en 8 is voor Nieke en haar partner het gezin compleet. Niekes oudste zoon heeft vanaf kleins af aan al last van bedplassen. In de eerste jaren maakt Nieke zich hier geen zorgen om, ze heeft er vertrouwen in dat dit vanzelf goed komt. Maar de jaren gaan voorbij en het bedplassen wordt niet minder. Nieke probeert vanalles: “Je probeert het toch eerst zelf op te lossen door hem bijvoorbeeld om 23:00 uur nog eens wakker te maken om te gaan plassen of door na het eten geen drinken meer te geven.” De pogingen blijken tevergeefs. Nieke informeert bij de GGD vanaf welke leeftijd bedplassen zorgelijk wordt. Dit blijkt rond 8 jaar te zijn. Nieke besluit zich verder te verdiepen in hulpmiddelen, zoals extra sterke luiers of speciaal beddengoed. Per toeval leest ze in de nieuwsbrief van Espria Ledenvereniging over de plaswekkertraining van Urifoon. “Toen ik het las had ik er eigenlijk weinig vertrouwen in. We zijn al zo lang bezig, dan kan zo’n plaswekker toch niet de oplossing zijn?” Maar omdat Nieke elke mogelijke oplossing aangrijpt, besluit ze de plaswekker toch te bestellen. “Het bestellen ging eigenlijk heel gemakkelijk via de website. Een paar dagen later ontvingen we de plaswekker in combinatie met 3 sensor-onderbroekjes thuis.” De training kon beginnen.

Na 2 weken zindelijk

“Ondanks dat ik weinig vertrouwen had in de plaswekker, gingen we er gemotiveerd mee aan de slag.” De eerste paar dagen gaat de wekker zo’n twee keer per nacht af. Niekes zoon wordt gelukkig goed wakker van de wekker en leert zichzelf aan direct naar de wc te gaan. “Omdat de wekker pas afgaat als de eerste druppels in het broekje zijn gevallen, stresste ik in het begin nog wel over het wassen van de drie broekjes.” Gelukkig hoeft Nieke geen broekjes bij te bestellen, want al snel merkt het gezin progressie. “Ik vond het fijn dat we tijdens het gebruik van de plaswekker ook mailtjes ontvingen met extra tips en tricks om de training nog beter te laten verlopen. Hierin stond bijvoorbeeld ook het aantal dagen dat je de wekker minimaal moet gebruiken en dat je, wanneer het goed gaat, je kind juist extra moet laten drinken voor het slapen gaan. Naast de mails maakt Nieke ook gebruik van de scorekaart en bijbehorende stickers die je bij de plaswekker geleverd krijgt. Deze kaart zorgt ervoor dat niet alleen de ouders maar ook het kind zelf inzicht heeft in zijn/haar progressie. Binnen twee weken is Niekes zoon droog ‘s nachts. “De plaswekker heeft ons, tegen mijn verwachting in, zo goed geholpen. Ik had dit nooit verwacht.”

Nooit meer een ongelukje

Na de plaswekkertraining heeft Niekes zoon nooit meer een ongelukje gehad. Hij is volledig zindelijk en kan nu met een gerust hart bij vriendjes gaan logeren. “Ik zou andere ouders vooral willen zeggen; ga het alsjeblieft proberen. Het heeft tegen onze verwachting in zo onwijs goed geholpen. Het is het proberen waard!” aldus Nieke.

Benieuwd of een plaswekkertraining voor jouw kind ook de oplossing is? Ontdek meer over de voordelen van een lidmaatschap van Espria Ledenvereniging.

Chatten

Chat met onze