Column ledenadviseur

Een nieuwe knie
Als je een vraag of probleem hebt, dan kun je de ledenadviseur bellen. Die helpt graag. Vandaag krijgt Harma een vraag over medische hulpmiddelen. Ze weet uit eigen ervaring hoe die enorm van pas kunnen komen!

Maandagochtend en de telefoon blijft maar gaan. Na het weekend weten de nodige leden ons te vinden. Het leuke is dat ieder gesprek anders is. En de reacties van de mensen net zo. Dat maakt mijn werk erg afwisselend en zeker ook zo leuk. Zo belt een dame me per ongeluk, maar ontstaat er toch een gezellig gesprek. Later belt een man over de smartwatch. Hij had daarover gelezen in het magazine en heeft er wel oren naar.

'Doorvragen hoort bij mijn vak'

En dan belt meneer Van Rosmalen. Hij wil krukken lenen, omdat zijn vrouw binnenkort een nieuwe knie krijgt. “Goed dat u belt; die krukken ga ik direct voor u in orde maken”, antwoord ik. Maar daar laat ik het niet bij zitten. Doorvragen hoort bij mijn vak, net als verder kijken dan je neus lang is. “Bent u op de hoogte van de andere uitleenmiddelen”, vraag ik, “zoals een rollator? Ook die kan uitkomst bieden na een knieoperatie. Verder zijn een wc-potverhoging en een douchekruk handige hulpjes.”

Meneer is er niet van overtuigd. “Al die poespas, is dat echt nodig?” Ik vertel verder dat hulpmiddelen er niet voor niks zijn. Dat ze bijdragen aan een goed herstel na een operatie en het leven een stukje makkelijker kunnen maken. Ik besluit mijn eigen ervaringen te delen. “Zal ik jullie iets bekennen? Begin dit jaar heb ik zelf een nieuwe knie gekregen. Een rollator? Het leek me vreselijk.” Ik hoor mevrouw op de achtergrond mompelen. “Inderdaad, dan voel ik me zo’n oud mens. En dat ben ik toch helemaal niet”, zegt ze. Ik glimlach. “Dat dacht ik dus ook. Maar eenmaal in de kreukels en aan huis gekluisterd, dacht ik: wat kan mij het schelen. Dan maar een rollator. Zo kon ik tenminste zelf van en naar de keuken lopen en koffiezetten. Ik ben er zelfs mee naar het theater gegaan. Wat heb ik die avond gelachen! Zonder die rollator had ik dat niet gedurfd.”

Het is even stil aan de andere kant van de lijn. Dan hoor ik: “Oké, vooruit dan maar. We gaan voor de krukken én de rollator. De rest zien we tegen die tijd wel.” Ik glimlach. “Ik geef u groot gelijk!” Meneer grapt dat hij meteen kaartjes voor een cabaretier gaat bestellen. Hij heeft wel zin in wat plezier! Lachend hangen we op. Heerlijk toch om zo mensen te kunnen helpen.

Heb je een vraag?

Bel de ledenadviseur: 088 - 383 20 00. Wij zitten voor je klaar, denken mee en regelen wat we kunnen.

Chatten


Chat met onze
ledenadviseur

Chat offline


Mail met onze
ledenadviseur