Fijn dat ik mijn verhaal kwijt kan en u mij begrijpt
"Graag gedaan, mevrouw. Ik hoop dat u zich snel beter voelt.” Voldaan, maar ook een beetje aangeslagen hang ik op. Als ledenadviseur heb je soms intense telefoongesprekken. Zaken waar mensen mee worstelen, kunnen heftig zijn. Rouw en verlies. Eenzaamheid. Of een ernstige ziekte. Goed kunnen luisteren en er voor iemand zijn, dat is in mijn werk van grote waarde.
Wat voor software?
Als ik bezig ben een aantal adreswijzigingen door te voeren, gaat de telefoon weer. Het is een alleenstaande man van 71 jaar. Hij heeft verschillende ernstige aandoeningen, vertelt hij, wat zijn dagelijks leven behoorlijk beperkt. Toch klinkt meneer opgewekt. Hij heeft een vraag over de Apple Watch, waarvoor de Ledenvereniging een aanbieding heeft. “Kunt u mij vertellen wat voor software er in dit horloge zit?” vraagt hij. “Misschien een beetje een gekke vraag, dat snap ik. Maar ik heb jar enlang in de IT gewerkt. Daarom vind ik het altijd interessant om dat soort dingen te weten.”
Zinvolle functies
Ik moet erom glimlachen. Ik weet heel veel, maar van software heb ik geen idee, beken ik hem. Ik verwijs hem door naar een van de vijftig Amac-winkels, dé Apple-specialist van Nederland waar de Apple Watch verkrijgbaar is. “Misschien dat de mensen daar u meer kunnen v ertellen over de gebruikte software.” Vervolgens vertel ik hem over een paar functies van de smartwatch die voor hem zinvol kunnen zijn. “Dankzij de stappenteller weet u hoeveel u per dag beweegt. De watch houdt uw hart en hartslag in de gaten. En er zit een valdetectie op: de watch merkt het als u valt en als u niet binnen een minuut beweegt, wordt automatisch 112 gebeld. De smartwatch is dus ook een soort persoonsalarmering.”
Bij de tijd
Dat geeft meneer een veilig gevoel. “Vooral omdat ik alleen woon en veel niet meer kan. Het is fijn om nog zelfstandig te wonen, maar soms ook best een uitdaging. Ik probeer zo veel mogelijk bij de tijd te blijven en van de kleine dingen in he t leven te genieten”, zegt hij opgewekt. We hebben een mooi en positief gesprek over zijn verleden, zijn beperkingen en hoe groot het kleine geluk is. “Wat fijn dat ik even mijn verhaal kwijt kan. En dat u mij begrijpt”, zegt hij op het einde. Ik glimlach. Dat ziet hij niet, maar zijn waardering doet me goed. Tevreden rond ik het gesprek af. We hebben een fijn gesprek gehad en ik heb hem iets gegeven om over na te denken. Hopelijk kan hij er wat mee. Het maakt mijn werk als ledenadviseur extra waardevol.