Tips om af te vallen

Zet uw voornemen om in daden
Beginnen met afvallen kan op elk moment en iedere dag. U valt af als u minder of anders eet, meer beweegt en dit een tijd volhoudt. Dit lukt het best met een beweeg- en eetplan.

Afvallen kost tijd

Afvallen kost tijd. Bedenk dat u er een tijd over deed om dit overgewicht te bereiken. Het kost dus ook tijd om de kilo’s weer kwijt te raken. Stel daarom een realistisch doel: een halve kilo per week is prima. Kies een vast moment om op de weegschaal te staan en doe dit één keer per week. Wilt u weten hoeveel u te zwaar bent? Check uw BMI op de website van het Voedingscentrum.

Zelf een beweegplan maken

Afvallen begint met het maken van een beweegplan. Als u meer beweegt, verhoogt u namelijk uw stofwisseling. U valt sneller af, voelt zich fitter en houdt het dieet of eetplan daardoor beter vol:

• Bepaal wat u leuk vindt om te doen en met wie en waar. Schrijf nu uw beweegplan, inclusief doelen en to-do-lijst.
  • Is beweging alleen thuis mogelijk, volg dan de tips op uit het artikel 'Tips om in huis te bewegen'.
  • Wilt u meer weten over bewegen? Lees meer tips en informatie hoe u in beweging komt.

Een eigen eetplan maken

Om het afvallen vol te houden, is het belangrijk dat u uzelf een andere leefstijl aanleert. Qua sport en bewegen, maar ook qua eetpatroon. Uw eetgewoonten aanpassen lukt natuurlijk niet van de ene op de andere dag. Daar hoort een eetplan bij. Schrijf hiervoor op:

• Hoe u uw voeding aan wilt passen. Eet gezond, maar wees niet te streng.
  • Wanneer u begint.
  • Hoeveel kilo u wilt afvallen.
  • Of u het alleen doet of samen, bijvoorbeeld met een vriendin of met hulp van een diëtist.

Kan de diëtist helpen?

Lukt het niet alleen? Of komt u aan terwijl u meer beweegt en gezonder eet? Zoek dan hulp bij een diëtist. Alle zorgverzekeraars bieden vanuit de basisverzekering een vergoeding aan voor de eerste drie behandeluren. Bel met de klantenservice van uw zorgverzekering voor de hoogte van de vergoeding en de voorwaarden, zoals verwijzing van een huisarts.

U vindt een diëtist bij u in de buurt via de website van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten

Chatten

Chat met onze