Hoe kies je gezonde producten?

Producten scannen en vergelijken in de supermarkt
Vind je het belangrijk om gezond te eten? Dan wil je weten welke producten gezond zijn die je in de supermarkt koopt. Is de app Kies ik gezond? daarbij een goede hulp?

Dit kun je wel met de app

Schijf van Vijf?

Picto Kies ik gezondMet de app zie je in één oogopslag of een product gezond is. Scan de streepjescode of zoek het product in de app op, en je weet meteen of het in de Schijf van Vijf zit. In de Schijf van Vijf staan producten die volgens de laatste wetenschappelijke inzichten gezond zijn voor je lichaam. Staat een product er niet in, dan legt de app uit waarom het niet gezond is en geeft een gezondere keuze.

Producten vergelijken

Let je op suiker, zout, vet, calorieën? In de app kun je producten van 18 supermarkten beoordelen en vergelijken. Met de Vergelijker kun je 2 of 3 producten vergelijken op alle voedingswaarden. Zo zie je de verschillen tussen bijvoorbeeld een pot pindakaas van Calvé, Albert Heijn en Jumbo. Je kunt ook alle pindakaas op een rij zetten en de potten sorteren op vetgehalte, suikergehalte, calorieën enz. Zodat de pindakaas met het minste suiker bovenaan de rij staat, bijvoorbeeld.

Gemakkelijk en snel

De app werkt gemakkelijk en snel. Een ander voordeel: je hoeft de Schijf van Vijf niet uit je hoofd te kennen. En niet steeds de kleine lettertjes van het etiket te bestuderen.

Dit kun je niet met de app

Niet alle producten en supermarkten

Nadeel van de app is dat niet alle producten die je in de supermarkt kunt kopen, erin staan. Ook staan nog niet alle supermarkten erin. En je kunt zelf ook geen informatie aanvullen.

Niet alle informatie

De app geeft niet alle informatie om te beoordelen of een product gezond is. Zo ontbreekt informatie over vitaminen en mineralen. Of over allergenen: als je bijvoorbeeld een notenallergie hebt, krijg je geen waarschuwing als je de informatie over een pot pindakaas bekijkt.

Geen eetpatroon

De app neemt delen van je eetpatroon onder de loep, niet het totaalplaatje. Is het echt erg als je af en toe iets eet dat niet in de Schijf van Vijf past? Nee, het kan geen kwaad, zolang je eetpatroon als geheel maar gezond is. En daar geeft deze app weinig zicht op.

Kies je deze app?

Als je gemakkelijk de voedingswaarden van een supermarktproduct wilt weten, heb je veel aan deze app. Je moet wel weten wat je aan de informatie hebt. Daarvoor heb je een goed beeld van je eetpatroon nodig. Dus of je deze app moet kiezen? Het is aan jou.

Button Google Play Apple App Store