Koken met kliekjes

Weggooien is zonde!
Met restjes kun je nog prima koken. Dat is niet alleen duurzaam, het bespaart je ook geld. We zetten 5 makkelijke tips voor je op een rij. Eet smakelijk!

5 tips om lekker én voordelig te koken met kliekjes

1. Combineer en probeer

Met restjes als groente, rijst, pasta, vlees, vis, peulvruchten, kruiden of een ei maak je gemakkelijk weer een lekker gerecht. Bijvoorbeeld een soep, salade, omelet of roerbakschotel. Mis je inspiratie? Op de website van het Voedingscentrum vind je een leuke poster met tips om restjes op te maken.

2. Trend: kliekjes worden lunch

Waarom de standaard boterham met kaas, terwijl je ook van die heerlijke pastasalade van gisteravond kunt genieten? Ook naar je werk neem je de kliekjeslunch gemakkelijk mee. Er zijn allerlei handige boxen te koop, zelfs met koelelement zodat het lekker fris blijft. Bijvoorbeeld de Frozzypack, vanaf € 17,95.

3. Wrappen maar

Als je standaard wat tortillawraps in de vriezer legt, heb je altijd een goede basis om te koken met kliekjes. Combineer restjes kip bijvoorbeeld met avocado en tomaat. Ook rundvlees met aardappels en boontjes is heerlijk in een tortilla.

4. Apps tegen voedselverspilling

• Slim Koken: naast lekkere, gezonde recepten geeft deze app ook tips voor het koken, kopen en bewaren van je boodschappen. Je kunt bijvoorbeeld eten ‘opslaan’ in de digitale koelkast, zodat je weet wat je in huis hebt en nooit meer te veel inkoopt. En je krijgt tips hoe je restjes gebruikt.
  • Too Good To Go: koop voor een aantrekkelijke prijs een tegoedbon bij een hotel, restaurant of supermarkt. Met deze bon haal je op een afgesproken tijdstip eten op dat niet verkocht is.
  • NoFoodWasted: maakt je attent op voedsel dat afgeprijsd is bij allerlei supermarkten in Nederland. Zo voorkomen zij dat eten wordt weggegooid. Je koopt het voor een klein bedrag.

5. Kliekjestips

• Bewaar je restjes veilig. Laat ze eerst goed afkoelen, doe ze in afsluitbare bakjes en bewaar ze maximaal 2 dagen in de koelkast (4°C). Invriezen kan ook, op ten minste -18°C.
  • Leg restjes op een vaste plek in de koelkast en in het zicht. Zo zie je ze als je de koelkast opentrekt en vergeet je de restjes niet.
  • Reserveer een dag in de week als ‘kliekjesdag’ en maak de koelkast leeg. Het handigst is het om dit te plannen op de dag voordat je boodschappen doet.

Wist je dat je voor bloemkoolsoep niet alleen de bloemkoolroosjes, maar ook de bladeren kunt gebruiken? Bloemkoolbladeren zijn heel gezond en bevatten dezelfde stoffen als de bloemkool zelf, maar dan in grotere hoeveelheden. Zonde dus om ze weg te gooien. Kook en pureer ze gewoon mee.