Voldoende drinken op zomerse dagen

Met deze smakelijke dorstlessers lukt het!
Voldoende drinken is makkelijker dan je denkt. Het hoeft namelijk echt niet alleen maar water te zijn. Er zijn genoeg andere dorstlessers, zoals ijsjes van gepureerd fruit of een kop soep. Met deze smakelijke tips weet je zeker dat je voldoende vocht binnen krijgt.

Zo droog je niet uit bij tropische temperaturen

We drinken gemiddeld 4,6 glazen water per dag, zo blijkt uit het Nationaal Wateronderzoek. En dat is niet genoeg. Het beste is om elke dag 1,5 liter te drinken en op een warme dag zelfs twee liter. Zo'n zes tot acht glazen per dag. Vaak drinken we pas als we dorst hebben en eigenlijk is dat te laat. Beter is om tijdens de dag kleine hoeveelheden te drinken, zo heeft je lichaam de hele dag voldoende vocht.

Lekkere ideeën om meer water te drinken

Pimp je water

Bij hitte kies je misschien sneller voor een glas frisdrank of een koud biertje. Helaas niet de beste dorstlessers. Er zitten veel suikers en calorieën in en alcohol zorgt dat het lichaam sneller vocht kwijtraakt. Het beste is kraanwater, mineraalwater en ongezoete vruchten of kruidenthee. Saai? Welnee. Je kunt ze zo lekker maken als je zelf wilt. Denk bijvoorbeeld aan:

• Zelfgemaakte ijsthee.
  • Maak water lekker met munt, gember, komkommer, basilicum of schijfjes sinaasappel of citroen.
  • Vries pitloze druiven in en gebruik ze als ijsblokje. Lekker verkoelend en het staat leuk in je glas.
  • Maak waterijsjes van jouw favoriete fruit. Pureer het in de blender, verdun met water en giet in ijsvormpjes. Nachtje in de vriezer, klaar.

Vocht eten

Ook is het slim om veel vochtrijke voedingsmiddelen op het menu te zetten. Alle soorten groente en fruit zijn geschikt, maar ook soep, rijst, havermout, vlees en vis geven het lichaam water. Drink daarnaast ook die 1,5 liter per dag, dan droog je zelfs bij tropische temperaturen niet snel uit.

Kokoswater

Even geen zin in water? Probeer dan eens kokoswater, het is tegenwoordig te koop in veel supermarkten. Kokoswater heeft een frisse smaak en veel goede voedingsstoffen. Kies wel voor zo natuurlijk mogelijk kokoswater, zonder toegevoegde suikers of smaakjes.

Nog 3 simpele tips om meer te drinken

• Wen jezelf aan om op vaste momenten een glas water te drinken, zoals bij het opstaan, na het douchen, bij elke maaltijd en na elk toiletbezoek.
  • Zet de hoeveelheid water die je per dag moet drinken ’s ochtends al klaar. Vul een karaf, of een flesje dat je kunt meenemen als je de deur uitgaat (koop een leuke fles, dat motiveert).
  • Geef je de kinderen of visite iets te drinken? Neem dan zelf een glas water.

Water app op de telefoon

Met een water app op de telefoon drink je altijd voldoende. Elke keer als je een glas water (of ander vocht) drinkt, geef je dit door. De app telt alles op en zo zie je gemakkelijk wanneer je genoeg hebt gedronken. Je kunt ook een herinnering instellen, zodat je een seintje krijgt als je weer iets moet drinken. SamenGezond testte 5 van deze water apps. Kies de app die het beste bij jou past.

Chatten

Chat met onze