Stoppen met roken

Stappenplan om te stoppen met roken
Stoppen met roken biedt alleen maar voordelen. Je hebt sowieso minder kans op hart- en vaatziekten of zelfs een hartaanval. Je conditie wordt beter. Ook geniet je meer van meer smaken en geuren, heb je een frissere adem, een stralende huid en mooier haar. En je houdt elke maand veel geld over. Maar hoe stop je dan? We geven je een stappenplan en tips.

Stappenplan om te stoppen

Dé manier om te stoppen met roken bestaat niet. Wat voor de één prima werkt, werkt voor de ander juist niet. Wat helpt jou? Doorloop deze stappen en je weet het:

  1. Bepaal de datum waarop je stopt met roken
  2. Vertel aan iedereen om je heen dat je op die dag stopt
  3. Bedenk:
    • wat de moeilijkste momenten zijn
    • welke drie sigaretten voor jou het belangrijkst zijn
    • met welke sigaret je als eerste stopt
    • welke sigaret je als laatste rookt
  4. Bepaal wat je nodig hebt om het vol te houden:
    • professionele begeleiding
    • nicotinevervangers
    • medicijnen

Tips om te stoppen

1. Zoek een maatje

Vraag iemand in de buurt voor de moeilijke momenten. Een vriend of een goede buur. Bel je maatje als je het moeilijk hebt, als je toch graag een sigaret wilt opsteken. Zodat je maatje jou door dit moeilijke moment helpt.

2. Professionele begeleiding voor stoppers

Stoptober

Elk jaar start in de maand oktober de publiekscampagne Stoptober. Deelname is gratis. Wanneer je je inschrijft via de website van stoptober, krijgt je naast een gratis app als steun en toeverlaat, een magazine, kans op 1 minuut gratis winkelen bij Kruidvat en nieuws in je e-mail. De meeste GGD’s ondersteunen deze campagne.

Stoppen-met-roken-programma

Via sommige zorgverzekeringen kun je een stoppen-met-roken-programma volgen. In zo'n programma krijg je ondersteuning van je huisarts, een specialist of zorgcoach, vooral op het gebied van je gedrag. Vraag bij je zorgverzekeraar naar de mogelijkheden en de voorwaarden.

Online hulp

Op internet vind je ook veel online zelfhulpprogramma’s. Soms kosten deze geld. Vraag in dat geval of je zorgverzekeraar de cursus vergoedt die je wilt volgen.

3. Nicotinevervangers als ondersteuning

Met nicotinevervangers heb je minder zin om te roken. Ze zijn geschikt als je 10 sigaretten of meer per dag rookt. Je koopt ze als pleister, kauwgom of tabletten. Het voordeel is dat je de verslaving geleidelijk afbouwt. Het nadeel is dat je toch nicotine binnenkrijgt. Ook is er grote kans op bijwerkingen. 

Hart- of vaatpatiënt? Vraag altijd eerst aan je huisarts of cardioloog of je nicotinevervangers mag gebruiken.

4. Medicijnen tegen rookverslaving

Werken nicotinevervangers niet of niet voldoende? Vraag dan aan je huisarts welke medicijnen jou helpen om van je rookverslaving af te komen. Het voordeel van deze medicijnen is dat je de verslaving geleidelijk afbouwt. Het nadeel is dat ook medicijnen bijwerkingen geven. Vooral de eerste weken kun je last krijgen van hoofdpijn, misselijkheid en slapeloosheid.