Mevrouw Hagen breit voor het goede doel

De wol van anderen krijgt een mooie, nieuwe bestemming
Margreet Hagen (75) houdt van breien. Dat doet ze al haar hele leven. Sinds corona breit ze friemelmouwen voor mensen met dementie en autisme. Margreet legt uit waarom ze zo graag breit voor dit doel en wat friemelmouwen zijn.

Friemelmouwen maken mensen met dementie en autisme rustiger

“ik leerde breien in de eerste 3 klassen van de lagere school. Zo ging dat nog in die tijd. Het hoorde er gewoon bij. Ik vond breien direct leuk. Zelfs zo leuk dat ik op mijn 12e mijn eerste vest gebreid heb en nog weer later een lekkere warme slobbertrui. Ik ben altijd blijven breien. Toen ik kinderen kreeg breide ik vestjes, mutsen en sokken. Later breide ik voor de kleinkinderen en natuurlijk voor hun poppen. Nu hebben we geen baby’s en kleine kinderen meer in de familie, dus zocht ik een nieuw doel om toch te kunnen breien.”

Gezellige hobby

“In 2018 zag ik in de huis-aan-huis krant een oproep van de breiclub in Zaandam. Ze zochten mensen om hun groepje te versterken. En zo zaten we wat later gezellig samen aan een grote tafel te breien en te haken. Maart vorig jaar werd mij gevraagd of ik friemelmouwen wilde breien. Geen idee wat het precies was. Maar er was veel vraag naar vanuit de zorg. En zo had ik weer een doel met mijn breiwerk. Want door corona zat ik ook meer thuis en zocht naar een hobby om gezellig mee bezig te zijn. Veel mensen ruimden in coronatijd hun huis en zolder op, daardoor kreeg de breiclub ineens zakken wol in allerlei kleuren. Wij breiden daar friemelmouwen van. Zo krijgt de wol van een ander weer een mooie bestemming!”

Warmte en geborgenheid

“Ik heb op internet naar voorbeelden gezocht. Daar zag ik leuke mouwen in verschillende kleuren en zelfs met gehaakte beestjes erop. Een friemelmouw is een stuk mouw waar mensen met dementie of autisme aan kunnen plukken. Meestal dragen ze de mouw om hun arm, maar het kan ook om het been. Mensen met deze aandoening plukken graag aan kleding en worden daar rustig van. Door aan de friemelmouw te plukken, beschadigt hun huid of kleding niet. Ook geeft de mouw warmte en een stukje geborgenheid. Iets wat juist in coronatijd zo belangrijk is. Want mensen missen toch hun familie en zo’n friemelmouw geeft ze het gevoel dat ze niet alleen zijn. In de zorg worden de mouwen ook al gebruikt. Samen met mijn zus en een paar andere vrouwen hebben we al 30 mouwen gemaakt. Die hebben we bezorgd bij verschillende verpleeg- en verzorgingshuizen in Zaanstad. Zij zijn er heel blij mee.”

Doe je mee?

“Omdat het zo’n mooi doel is, wil ik in het hele land breigroepjes opzetten van mensen die mouwen willen breien. Er is vast en zeker ook in andere regio’s behoefte aan. Dus houd je van breien en wil je graag dit mooie doel steunen. Meld je bij mij aan! Ook als je wasbare wol over hebt, mag je reageren. Ik probeer dan mensen in dezelfde regio met elkaar in contact te brengen. Wil je meedoen, stuur mij een mailtje of bel me op. En ben ik niet thuis, wil je dan duidelijk je naam en telefoonnummer inspreken op het antwoordapparaat. Dan bel ik natuurlijk even terug.”

Contact

De contactgegevens van mevrouw Hagen zijn bekend bij de ledenvereniging. Op te vragen via 088 - 383 20 00 of stuur een mail naar service@ledenvereniging.nl.