Tips tegen insectenbeten

7 weetjes over muggen, wespen en teken
De zon is er weer! En hoe heerlijk dat ook is, er zit een nadeel aan het warme weer: muggen, wespen en teken laten zich ook weer zien. Hoe bescherm je jezelf? En wat kun je doen als je tóch geprikt wordt?

Ongestoord slapen? Hang een klamboe boven het bed

Muggenfabeltje

Ooit gehoord dat muggen op afstand blijven als je knoflook eet? Helaas is dat niet waar. Net zo min als dat alcohol muggen uit de buurt houdt. Muggen kiezen hun slachtoffers op de geur van de huid, en wat u eet of drinkt heeft daar geen invloed op. Een vaste combinatie van bacteriën en zuren in de huid zorgt ervoor dat een mug liever jou prikt dan je partner – of andersom.

Zo houd je de muggen uit de buurt

Er zijn allerlei producten te koop die muggen op afstand zouden moeten houden. Kaarsen met citroengeur of speciale muggenstekkers met een ultrasoon geluid dat alleen muggen kunnen ‘horen’. Helaas is nooit bewezen dat deze producten werken. Wat wél werkt, is eigenlijk heel simpel: een hor voor het raam en een klamboe boven het bed. Wat ook helpt is de onbedekte huid insmeren met een muggenmelk met DEET.

Wat is DEET in muggenmelk?

DEET is een chemische stof die ervoor zorgt dat de mug (of andere insecten) zijn oriëntatie kwijtraakt als hij bij jou in de buurt komt. Let op de dosering van DEET in het product: in de tropen is een ander percentage aan te raden dan hier in Nederland.

• Een algemene richtlijn is dat er voor volwassenen maximaal 50% DEET in het middel mag zitten, maar 30-40% werkt vaak het best.
  • Als je zwanger bent of borstvoeding geeft mag je maximaal 20-30% DEET gebruiken. Dit maximum geldt ook voor kinderen tot 2 jaar oud.

DEET kan huidirritaties veroorzaken, test het middel eerst even en lees de gebruiksaanwijzing

Toch gebeten?

Met de nagel een kruisje in de muggenbult zetten, zoals je weleens leest, heeft in elk geval geen zin. Op die manier vervang je alleen even de jeuk door pijn. Krabben? Ook liever niet. Door het krabben zwelt de muggenbult op en wordt de jeuk nóg erger. Ook kan de huid hierdoor beschadigen, wat weer kan leiden tot bacteriële infecties. Koelen met koud water of wat ijsblokjes in een doek is de beste optie tegen jeuk en zwellingen. Daarnaast zijn er crèmes te koop die op de geïrriteerde huid gesmeerd kunnen worden om de jeuk enigszins weg te nemen, zoals Azaron, Nestosyl en AfterBite.

Bijen en wespen

Ben je geprikt door een bij of een wesp, dan kan het uitzuigen van de steek helpen tegen de pijn. Dit moet wel binnen twee minuten gebeuren, anders zit het gif al in de bloedsomloop. Je kunt hiervoor het beste een speciaal insectengif-pompje gebruiken. Zuig je de steek uit met de mond, zorg dan dat je het gif goed uitspuugt en de mond spoelt. De meeste mensen hebben na een paar uur geen last meer van een wespen- of bijensteek. Maar wist je dat een op de honderd mensen een ernstige, acute allergische reactie kan krijgen? Ga je op vakantie naar een afgelegen gebied – ver weg van medische zorg – en weet je niet of je allergisch bent? Neem dan uit voorzorg altijd een EpiPen mee. Hiermee kun je zelf adrenaline injecteren. Een recept van de huisarts is hiervoor wel nodig.

Blote benen in het gras? Controleer daarna op teken

Tekentijd

Teken zijn het hele jaar actief, maar de echte tekentijd duurt van maart t/m september. Controleer in die maanden
altijd op tekenbeten als je in de natuur bent geweest. En hoewel het vaak gedacht wordt, vallen teken niet uit bomen. Althans, zelden. Een tekenbeet loop je meestal op als je door het hoge gras loopt. De oplossing is simpel: draag een lange broek en stop de pijpen in je sokken.

Help ik heb een teek!

Heb je een teek? Verwijder die dan onmiddellijk met een speciale tekentang. Zeep, haarlak, rook of andere huis-tuin-en-keukenmiddeltjes werken niet. Met een beet kan een teek de Borrelia-bacterie overdragen die de ziekte van Lyme veroorzaakt. Een symptoom van lyme is een rode kring die ontstaat rond de plaats van de tekenbeet. Ga in dat geval meteen naar de huisarts. Overigens zijn niet alle teken besmet met de Borrelia-bacterie.

Meer weten?

Wil je weten wat je moet doen bij een slangenbeet of steek van een zeedier? Kijk voor deze en andere beten en steken op de website van EHBO.nl.