Gezonde voeding: wie kun je nou geloven?

5 betrouwbare websites over voeding en gezondheid
Trends over gezonde voeding wisselen elkaar in rap tempo af. De ene goeroe komt, de andere gaat. Maar wie kun je nou geloven? Wat is nou écht gezond? TIP: vertrouw alleen adviezen met een wetenschappelijke onderbouwing.

Een betrouwbaar voedingsadvies is gebaseerd op onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek, dat niet wordt betaald door het bedrijfsleven. Er zit dus geen commercieel belang achter en het is wetenschappelijk bewezen.

5 websites over gezonde voeding

Voedingscentrum

Het Voedingscentrum biedt wetenschappelijke en onafhankelijke informatie over een gezonde, veilige en meer duurzame voedselkeuze. Bekend is de Schijf van Vijf, maar het Voedingscentrum doet veel meer.

Het Voedingscentrum wordt wel achterhaald genoemd. Maar die kritiek klopt niet: de informatie van het Voedingscentrum is gebaseerd op recente wetenschappelijke inzichten van de Gezondheidsraad. Ook zou het centrum financiële banden hebben met het bedrijfsleven. Maar het Voedingscentrum wordt voor 100% door de overheid gefinancierd.

I’m a foodie

Een fris tegengeluid tegen misleidende etiketten en voedingsclaims, en tegen onjuiste informatie over gezonde voeding. I’m a Foodie is hét platform waarop jonge diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding. Zij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, gebaseerd op bewijs én direct praktisch toepasbaar.

PuurGezond

Volgens PuurGezond is gezond eten vooral puur eten: onbewerkte en pure producten, bijvoorbeeld groenten, fruit, volle graanproducten, zuivel, noten en zaden, eieren, vlees en vis. Deze uitgangspunten zijn gebaseerd op wetenschappelijke gronden van de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum. PuurGezond bestaat uit 4 diëtisten en 1 voedingswetenschapper en noemt zichzelf 100% goeroevrij.

Martijn Katan

Hoogleraar in de voedingsleer Martijn Katan prikt in zijn columns over voeding en gezondheid heel wat mythes en onzinnige claims over gezonde voeding door. Wetenschappelijk onderbouwd en bijzonder leuk geschreven. Zijn beste columns vind je op de website van Martijn Katan. Ook zijn ze gebundeld in de boeken Wat is nu gezond?, fabels en feiten over voeding en Voedingsmythes, over valse hoop en nodeloze vrees.

Rob van Berkel

In zijn kritische blogs over voeding en gezondheid brengt onderzoeksdiëtist Rob van Berkel meer duidelijkheid in de informatie over voeding en gezondheid. Informatie die je in verwarring kan brengen. Regelmatig stelt hij misleidende uitspraken over gezondheid aan de kaak. Bijvoorbeeld bij de Reclame Code Commissie.