Hoe ga je het gesprek aan met iemand die niet lang meer te leven heeft?

Alles gezegd en gedaan en niets verzwegen
De dood hoort bij het leven, hoe moeilijk dat soms ook is. Helemaal als een naaste ziek is en zal gaan sterven, is dat niet makkelijk. Waar kun je wel over praten én waar niet. De angst dat iemand misschien boos of verdrietig wordt in een gesprek. Hoe ga je daar dan mee om? Wat zeg je tegen die persoon? Hierin bestaat er geen goed of fout, óf een kant en klare handleiding die je moet volgen. We kunnen enkel een aantal belangrijke punten voor je op een rij zetten om een gesprek opgang te brengen, zodat je geen spijt krijgt van de dingen die niet gezegd of gedaan zijn.

Stel open vragen en luister naar elkaar

Vaak willen we graag iemand steunen en opbeuren. Maar zijn we tegelijk ook te bang om het verkeerde te zeggen. Want wat zeg je in vredesnaam tegen iemand die doodgaat. Daarom houden veel mensen maar liever hun mond. Toch is het beter om wél iets te zeggen, als je het maar doet met goede bedoelingen. Doe dit door er voor de ander te zijn, open vragen te stellen én goed te luisteren. Het gaat namelijk om wat hij of zij voelt. Begin bijvoorbeeld met vragen als: “Kan ik iets voor je doen?”, “Wat heb je nodig?”, “Wil je het nog ergens over hebben?” etc.

Deel mooie momenten

Praat over de mooie momenten die jullie samen hebben beleefd, als de behoefte daar is. Mooie herinneringen zijn voor jullie beiden ongetwijfeld een prettig gespreksonderwerp. Pak daarom bijvoorbeeld de oude fotoboeken erbij of blader door de fotomap(pen) op de computer en praat erover. Misschien is er zelfs nog de wens én de mogelijkheid om samen nieuwe herinneringen te maken. Bezoek bijvoorbeeld (nog) een keer die lievelingsartiest, dat ene museum of maak die reis!

Wees eerlijk

Praten over de dood is vaak niet makkelijk én dat zal het ook niet worden. Vooral niet als je er over praat met degene die ziek is en zal gaan sterven. Als je echt niet weet wat je kunt zeggen, zeg dan gewoon eerlijk dat je er op dit moment geen woorden voor hebt en even niet weet wat je moet zeggen. Dit wordt vaak juist gewaardeerd én zou zelfs zomaar het begin kunnen zijn van een gesprek.

Laat van je horen

Vind je het lastig om de persoon die ziek is op te zoeken én het gesprek aan te gaan? Of kun je simpelweg niet langsgaan omdat je ver weg woont? Laat dan in ieder geval weten dat je aan diegene denkt door hem of haar te bellen óf door een mooie brief of kaart te sturen. Dit is misschien geen gemakkelijke stap, maar zet ‘m! Anders krijg je misschien achteraf spijt dat je het niet gedaan hebt. Het kan er zelfs voor zorgen dat je een drempel over bent, waardoor je misschien toch op bezoek gaat.

Wacht niet

Hierboven geven we tips om een gesprek aan te knopen, of dingen te doen, met iemand op zijn of haar ziekbed. Maar eigenlijk willen we je aanmoedigen om niet te wachten tot het moment dat iemand ernstig ziek is en zal gaan sterven. Laat je hart én gevoel altijd spreken. Vertel iemand dat je van hem of haar houdt, deel persoonlijke dingen en mooie woorden, ga op pad en houd je niet in. Zo krijg je zeker geen spijt van de dingen die niet gezegd of gedaan zijn.

Advies van de ledenadviseur

Heb je vragen over bovenstaande onderwerpen? En wil je er graag eens met iemand over praten? Neem dan contact op met de ledenadviseur. Zij kan je helpen om zaken op orde te krijgen. Ook kan ze je handvatten geven om beter om te gaan met onderwerpen zoals het vastleggen van je laatste wensen, verlies en rouw. Bellen mag ook via 088 - 383 20 00.

Chatten

Chat met onze