Zo verzorgt u huis-tuin-en-keukenwonden

Als een arts niet nodig is
Met een wondje hoeft u meestal niet naar de dokter. Het is wel belangrijk dat u het goed verzorgt. Hoe verzorgt u een snijwond, schaafwond of brandwond? En wanneer gaat u naar een arts?

Tips voor wondverzorging

Goed schoonmaken

Een wond heelt het beste als hij schoon is en blijft. Begin daarom altijd met het goed schoonspoelen van de wond. Zo voorkomt u een infectie. Voorzichtig deppen met een schoon nat washandje kan ook. Blijft er vuil achter dat u niet wegkrijgt? Bel dan met uw huisarts.

Wonden waar veel vuil in zit:

• Snijwond: op het scherpe voorwerp, bijvoorbeeld een keukenmes, zitten vaak bacteriën.
  • Schaafwond: vuil van de straat of muur komt vaak diep in de wond. Schaafwonden zijn daardoor moeilijk schoon te krijgen. Overleg bij een wond waar straatvuil inzit altijd met de huisarts of een tetanusinjectie nodig is.
  • Prikwond, zoals van een spijker, schaar, punaise of prikkeldraad.
  • Bijtwond: bacteriën uit de mond van een dier of mens kunnen infecties veroorzaken. Ga met een bijtwond altijd naar de huisarts.

Even laten bloeden

Laat een bloedende wond even doorbloeden, zodat hij zichzelf schoonspoelt. Stopt het bloeden niet na een paar minuten? Druk dan een schone doek of een gaaskompres ('gaasje') op de wond. Ga naar de huisarts als de wond na een minuut of tien nog steeds bloedt.

Ontsmetten: niet nodig

Een wond die u zelf kunt behandelen, hoeft u niet te ontsmetten. Dit kan zelfs het genezingsproces tegengaan. Wordt de wond na een week rood en ontstaat er een zwelling? Dit is normaal en wijst niet op een ontsteking. Alleen als de rode zwelling langer aanblijft, moet u naar de huisarts.

Pleister plakken

Veel mensen denken dat het beter is om een wond te laten genezen aan de lucht. Toch is het aan te raden om een pleister te plakken, of – bij een grotere wond – een verband aan te leggen. Zo kan er geen nieuw vuil inkomen. Hechten is alleen nodig bij grote, diepe wonden, waarvan de randen niet bij elkaar komen.

Hoe u een pleister het beste knipt en plakt, ziet u op de pleisterkaart.
Vervang de pleister iedere dag en als hij nat is geworden.
Er bestaan ook waterproof pleisters.

Brandwonden verzorgen

Een brandwond moet u meteen koelen met lauw, stromend water. Bij grote brandwonden kunt u het beste onder de douche gaan. Er zijn drie soorten brandwonden:

• Eerstegraads: huid is rood, gezwollen en droog.
  • Tweedegraads: huid is rood, gezwollen, vochtig en doet veel pijn. Er ontstaat soms ook een blaar.
  • Derdegraads (ergste vorm): huid is bruinzwart tot witgeel en doet geen pijn doordat de zenuwen beschadigd zijn.

Naar de huisarts:

• Met een tweede- en derdegraads brandwond
  • Met brandwonden bij kleine kinderen
  • Bij een tweedegraads brandwond op gezicht, hand of geslachtsdelen
  • Als de wond groter is dan uw hand
  • Na een paar dagen als de wond roder of pijnlijker wordt of er geelgroen vocht uitkomt