"Ik ben gezien, gehoord en gesteund"

Marcel volgde de workshop 'Verlies en eenzaamheid als gevolg'
Het verliezen van een dierbare én zijn werk was voor Marcel (59) een intense ervaring, waar hij veel pijn en verdriet door heeft. Hij vindt het fijn om erover te blijven praten, maar merkt dat anderen dat lastig vinden. Hij las in de e-mailnieuwsbrief van de Ledenvereniging over de workshop 'Verlies en eenzaamheid als gevolg'. Dat leek hem wel wat.

"Anderen willen graag dat je doorgaat en dat het goed met je gaat", vertelt Marcel. "Ze vinden dat het verdriet en de pijn in de tijd minder worden en dat het verlies een plekje krijgt. Dat vind ik lastig, want de pijn en het verdriet zijn er na vijf jaar nog steeds. Het slijt niet en het plekje heb ik nog niet gevonden."

"De workshop 'Verlies en eenzaamheid als gevolg' gaat over wat verlies is, welke soorten er zijn en wat het met je kan doen. En waarom bij verlies eenzaamheid om de hoek komt kijken", legt hij uit. "Ook nieuwe rollen en je omgang met de omgeving komen uitgebreid aan bod." Op 30 maart ging hij naar de bijeenkomst in Emmen, die geleid werd door ledenadviseurs Emmy Nuberg en Greetje Kroeze. Hij deed ons verslag:

Verdriet dat ingehouden wordt en geen stem krijgt, kneust het hart (Mirza Ghalib)
"Zo’n twaalf mensen zijn aanwezig, allemaal met hun eigen verdriet. Al in de kennismaking wordt snel duidelijk dat de sfeer goed en veilig is. De mensen delen graag en op een open wijze waar ze mee te maken hebben en mee bezig zijn. Want de gebeurtenis heeft dan wel plaatsgevonden, maar de uitwerking ervan is nog dagelijks voelbaar. Net als ik willen de andere deelnemers graag hun verhaal kwijt en zo steunen ze elkaar. Er ontstaan naar aanleiding van vragen, opmerkingen en stellingen mooie en interessante gesprekken. Ook zijn er, naast een luisterend oor, tips en adviezen. Prachtige, mooie en indrukkende verhalen worden gedeeld met een lach en een traan. Dat kan, dat mag, dat lucht voor mij op.

Wat heb ik ervan opgestoken? Om verder te gaan moet je iets kunnen afsluiten. Een rouwproces is daarvoor belangrijk en iedereen doet dat op zijn eigen wijze en op de manier die voor jou goed voelt. Ik erken nu ook dat anderen met hetzelfde verlies anders kunnen omgaan. Belangrijk is actief te blijven, een ritme vast te houden, steun te (blijven) vragen, in gesprek te blijven en verwachtingen aan te geven. Dit zorgt ervoor dat je lucht bij je verdriet laat komen en jezelf niet kwijtraakt. Ik ben tijdens de bijeenkomst, gezien, gehoord en ondersteund en dat doet mij goed en geeft kracht en moed om verder te gaan. Mooi voor mij is dat je ook nog een gesprek met de rouwcoach, Greetje, kunt aan gaan. Daar maak ik gebruik van."

In februari en maart 2024 organiseren wij weer workshops 'Verlies en eenzaamheid als gevolg'. Bekijk de data en meld je aan.

Volg jij Verliesverhalen al op Instagram? Dit is dé plek om samen te komen en te praten over verlies. Hier geeft ledenadviseur Greetje handvatten over hoe om te gaan met rouw en verlies. Praat mee