Op korte termijn een hulpmiddel nodig?

Hoe regelt u dat en kan dat snel?
Een mevrouw met een rollator maakt een praatje in het park met een andere vrouw met kind
Adviseert de ziekenhuisarts, huisarts, thuiszorg of mantelzorg u om op korte termijn krukken, een aangepast bed, rollator, ander hulpmiddel of verpleegartikelen te regelen? Dan doet u het volgende.

Na een ziekenhuisbezoek

Krijgt u te horen dat u het ziekenhuis mag verlaten? Bespreek dan gelijk met de arts of de verpleegkundige welke hulpmiddelen u thuis nodig heeft. En ga aan de slag:

1. Vraag het ziekenhuis of er een zogeheten transferverpleegkundige of medisch maatschappelijk werker beschikbaar is. En of deze de benodigde zaken voor u kan regelen.
  2. Is het antwoord dat u een en ander zelf moet regelen, neem dan contact op met de thuiszorgwinkel (Medipoint) of ga langs in een van de winkels.
  3. De medewerker van de thuiszorgwinkel spreekt de aanvraag met u door. Als u de hulpmiddelen voor 16.00 uur bij Medipoint aanvraagt, levert deze ze de volgende dag bij u af.
  4. NB: als u zelf niet in staat bent om een en ander te regelen, mag een naaste dit voor u doen. Zorg er dan wel voor dat deze uw persoonsgegevens bij de hand heeft, voordat hij of zij contact opneemt met de thuiszorgwinkel.

Verwijzing huisarts, thuiszorg, mantelzorg

Geeft de huisarts, thuiszorg of mantelzorg het advies om een hulpmiddel te regelen, dan doet u het volgende:

1. Bel met de thuiszorgwinkel (Medipoint) of ga langs in een van de winkels.
  2. De medewerker van de thuiszorgwinkel spreekt de aanvraag met u door. Als u de hulpmiddelen voor 16.00 uur bij Medipoint aanvraagt, levert deze ze de volgende dag bij u af.
  3. NB: als u zelf niet in staat bent om een en ander te regelen, mag een naaste dit voor u doen. Zorg er dan wel voor dat deze uw persoonsgegevens bij de hand heeft, voordat hij of zij contact opneemt met de thuiszorgwinkel.

De thuiszorgwinkel adviseert

Hulpmiddelen leent, huurt of koopt u via een thuiszorgwinkel. Bent u lid van de ledenvereniging, dan is thuiszorgwinkel Medipoint de winkel waar u moet zijn. Ook wanneer u geen idee heeft wat u nodig heeft is de thuiszorgwinkel hét contact voor goed advies. De medewerkers kennen hun producten en de mogelijkheden en weten precies wat de afspraken zijn met de zorgverzekeraars. Samen met u lopen ze de aanvraag (indicatie) door en vertellen of er vergoeding mogelijk is voor het gewenste hulpmiddel. Daarnaast informeren zij u of er een verwijsbrief nodig is van een arts of verpleegkundige om voor deze vergoeding in aanmerking te komen. Terwijl zij dit met u bespreken hoort u gelijk of en hoe snel zij het hulpmiddel komen bezorgen. Of waar u het artikel moet (laten) ophalen.

Bezorging soms al binnen een dag

• Gratis hulpmiddelen
    Voor middelen die u gratis leent bij thuiszorgwinkel Medipoint is bezorging gratis. In de meeste gevallen heeft u het hulpmiddel de volgende werkdag in huis. Of u laat een familielid of goede buur dezelfde dag nog het hulpmiddel voor u ophalen bij een winkel of uitleenpunt in de buurt.
  • Huren of kopen
    Als u iets huurt of koopt, is de bezorging over het algemeen binnen één tot drie werkdagen. Of u bezorgkosten betaalt is afhankelijk van het hulpmiddel. Zo betaalt u voor het bezorgen van elleboogkrukken € 7,50 en voor een scootmobiel € 25,-. U krijgt deze bezorgkosten niet vergoed van uw zorgverzekeraar.
  • Neem voor meer informatie contact op met de thuiszorgwinkel.
  • NB neem of geef uw zorgverzekeringspas en ledenpas mee!

De wijkverpleegkundige helpt u thuis

Blijkt eenmaal thuis dat u toch of nog een hulpmiddel nodig heeft? Roep dan de hulp in van uw wijkverpleegkundige. Zij weet precies welk hulpmiddel bij uw situatie past en helpt u graag om het in huis te krijgen.

• De Pluskoffer voor acute situaties
    Soms zet de wijkverpleegkundige de Pluskoffer in tijdens de eerste dagen thuis. In deze koffer van de ledenvereniging zitten allerlei technische snufjes voor acute situaties. Handig als u of uw naaste niet zonder extra hulp thuis kan wonen, maar er nog geen professionele hulp geregeld is. De Pluskoffer is ook een uitkomst wanneer het ziekenhuis aangeeft dat u pas naar huis mag als er personenalarmering is geïnstalleerd. Tot dit geregeld is kan de wijkverpleegkundige dan de Pluskoffer inzetten. Voor leden zijn de eerste twee weken huur gratis. Klik op het producticoon op deze pagina voor meer informatie.

Wat kost een hulpmiddel en krijgt u het vergoed?

De kosten van hulpmiddelen lopen erg uiteen en er zijn diverse instanties die de hulpmiddelen kunnen vergoeden. Wij adviseren u daarom om altijd met uw thuiszorgwinkel te bellen voor advies. Daarnaast is de hulpmiddelenwijzer een goede informatiebron. U vindt hier onafhankelijke, eerlijke informatie over soorten hulpmiddelen, kosten en vergoedingen. Als u zich hierin verdiept gaat u goed voorbereid het gesprek in met verkoper, adviseur of Wmo-consulent bij de gemeente.

Bent u lid? Dan mag u gratis krukken huren

Als lid van de ledenvereniging leent u maximaal een half jaar lang (26 weken) gratis krukken, looprekken en drie- en vierpoten wandelstokken bij de thuiszorgwinkel van Medipoint. Ook een rollator huurt u de eerste twee weken gratis, bij een minimale huurperiode van drie weken. Normaal kost het huren van krukken € 4,- per week, een standaard rollator € 8,- per week en een lichtgewicht rollator € 12,50 per week. Klik op het producticoon voor meer informatie over onze dienstverlening op dit vlak.

Als u op vakantie bent

Stel u woont in Zwolle en heeft onverwachts krukken nodig op vakantie in Zeeland. Ga dan naar een thuiszorgwinkel of uitleenpunt op uw vakantiebestemming. Medipoint heeft in heel Nederland vestigingen. Bel voordat u iemand op pad stuurt voor de zekerheid of het betreffende hulpmiddel voorradig is.

Komt u er niet uit? De ledenconsulent helpt

Komt u er niet uit? Wilt u met iemand praten over uw situatie en wat u denkt nodig te hebben? Bel dan de thuiszorgwinkel of de ledenconsulent. Zij helpt u graag en kent de weg in het zorglandschap als geen ander.