Pgb of zorg in natura

Kies wat het beste bij u past
Oudere man in rolstoel met rekenmachine en laptop, hulp op de achtergrond
Of u zorg en ondersteuning krijgt via pgb of zorg in natura, maakt veel verschil uit. Met een pgb bepaalt u zelf wie uw zorgaanbieder wordt en welke zorg u krijgt. Bij zorg in natura bepaalt de zorgaanbieder welke zorg u krijgt en hoe. Kies wat het beste bij u past.

TIP Vraag iemand om u te helpen. Iemand die u goed kent, zoals een vriend, buurman of familielid. Twee weten meer dan één. U kunt ook bij uw gemeente vragen naar een onafhankelijke cliëntenondersteuner: die helpt u gratis bij uw keuze.

Pgb: u regelt alles zelf

Met een pgb kiest u zelf uw zorgaanbieder en spreekt daarmee af welke zorg, ondersteuning, hulp en voorzieningen u ontvangt. U bent budgethouder: er is een potje met geld beschikbaar waaruit de zorg wordt betaald. U moet zich wel aan een aantal regels houden, onder andere:

• U geeft duidelijk aan waarom u een pgb wilt.
  • U sluit zelf een overeenkomst met de zorgaanbieder die u kiest. Gebruik hiervoor een modelzorgovereenkomst van de SVB. Dan weet u zeker dat alle noodzakelijke gegevens en afspraken in uw zorgovereenkomst staan.
  • Het zorgkantoor moet akkoord gaan met uw zorgaanbieder en zorgovereenkomst.
  • U maakt een budgetplan en houdt de administratie bij, zoals rekeningen en brieven. De SVB kan de administratie ook voor u doen. De SVB of het zorgkantoor betaalt de zorgaanbieder uit uw pgb.
  • U sluit verzekeringen af voor de zorgverlener bij u aan huis.
  • Bij vakantie en ziekte van de zorgverlener regelt u vervanging.

LET OP Een pgb houden is geen eenvoudige klus. Er komt veel op u af. Gaat het bijvoorbeeld alleen om huishoudelijke hulp vanuit de Wmo, dan is een pgb niet aan te raden.

Zorg in natura: alles wordt voor u geregeld

Bij zorg in natura krijgt u de zorg, ondersteuning, hulp en voorzieningen van een zorgaanbieder die een contract heeft met de gemeente of het zorgkantoor. De zorgaanbieder bepaalt welke zorg u krijgt en hoe.

• U kunt alleen gebruikmaken van gecontracteerde zorgaanbieders.
  • U hoeft zelf geen contract met een zorgaanbieder af te sluiten.
  • U hoeft niet apart akkoord te vragen aan gemeente of zorgkantoor.
  • De zorgaanbieder zorgt voor de administratie en betaalt de zorgaanbieder uit.
  • De zorgaanbieder sluit de verzekeringen af voor de zorgverlener bij u aan huis.
  • Bij vakantie en ziekte van de zorgverlener regelt de zorgaanbieder vervanging.

Vragen? De ledenconsulent helpt u verder

Heeft u nog vragen over het pgb en de zorg in natura? Komt u er niet uit wat het beste bij u past? Als lid van de ledenvereniging kunt u gratis terecht bij de ledenconsulent. Zij informeert en adviseert u graag. De ledenconsulent kent de regels en wetten en weet welke instanties u verder kunnen helpen.
Bel 088 - 383 20 00. Als u wilt, komt zij bij u op huisbezoek.