Piet (92) fietst nog elke dag met veel plezier

‘Fietsen is mijn leven’
Sinds jaar en dag is fietsen een belangrijk onderdeel in het leven van Piet van Heusden. Zelfs op zijn 92ste stapt de in Uithoorn wonende Piet nog dagelijks op een van zijn vier tweewielers. Dat willen we toch allemaal nog kunnen op die leeftijd? De fitte Piet vertelt over zijn passie. “Ik hoop dat ik dit nog heel lang kan blijven doen.”

Piet vertelt over zijn passie voor fietsen

“Sinds mijn vrouw drie jaar geleden is overleden, vind ik het niet fijn om alleen thuis te zijn”, vertelt Piet. “Ik ga daarom graag de deur uit. Vaak met de fiets. Ik begin daar meestal de dag mee. Dan ga ik brood halen, een boodschapje doen of gewoon een blokje om. Heerlijk. Ik weet niet beter dan dat ik veel fiets.”

Prijzen

Het vele fietsen begon voor Piet al toen hij zo’n twintig jaar oud was. Hij werkte voor zichzelf als elektricien en zat daarnaast regelmatig op de fiets. Niet alleen op een normale fiets, maar ook op een (baan)wielrenfiets. Omdat hij dit ook nog op hoog niveau deed, leverde hem dat een paar bijzondere prijzen op.

“Ik ben vier keer Nederlands kampioen geweest en één keer wereldkampioen”, zegt hij. “Het was een geweldige periode. Maar omdat ik niet veel geld verdiende met wielrennen ben ik gestopt met fietsen op hoog niveau. Toch ben ik daarna altijd actief gebleven in het wielrenwereldje. Ik heb allerlei dingen gedaan bij verenigingen en organisaties. En tot op de dag van vandaag fiets ik lekker voor mezelf of met de jongens die ik nog ken van vroeger.”

Daarvoor gebruikt Piet een van zijn vier fietsen. De ene keer heeft hij de racefiets nodig, de andere keer pakt hij zijn toerfiets. Of gewoon een normale stadsfiets.

In beweging blijven

Piet merkt dat het fietsen niet meer zo makkelijk gaat als vroeger. “Het is niet zo dat het altijd even makkelijk gaat, hoor. Ik spring echt niet elke dag gewoon op de fiets. Soms voelen m’n spieren stijf aan en dan doe ik wat extra rekoefeningen. Of ik ga even op de crosstrainer staan. Want die heb ik ook nog. Ik vind het belangrijk om in beweging te blijven, zolang ik dat kan. Zo blijf je gezond naar mijn mening en ik zou het iedereen aanraden."

Piet is nog lang niet klaar met fietsen. Hij geniet van de contacten die hij heeft overgehouden aan zijn wielerverleden en blijft graag ritjes met hen maken. “Fietsen betekent alles voor me. Het is mijn leven. Ik hoop dat ik dat nog heel lang kan blijven doen met de mensen om me heen.”

Fietspechhulp

Zit jij ook vaak op de fiets en wil je met een gerust gevoel onderweg zijn? Fietsen wordt nog leuker met fietspechhulp van FietsNed. Als lid ontvang je 20% korting.