Workshop Sociale benadering dementie

Met een andere blik
Heeft je partner of een andere dierbare de diagnose dementie gekregen? Dan komt er vaak veel op jullie af. Praktisch, maar zeker ook mentaal. Hoe ga je daarmee om? De workshop ‘Sociale benadering dementie’ nodigt je uit om anders te kijken naar deze aandoening.

Dementie heeft een flinke impact op je leven. Zowel voor de patiënt, als voor de partner en andere naasten. De relatie verandert, maar de band blijft. Hoe ga je daarmee om? En hoe krijg je de focus weer terug op het dagelijks leven? Daarnaast kunnen gevoelens van schaamte en schuldgevoel opspelen. Ook heb je vaak ter maken met een omgeving die het niet (altijd) meer begrijpt. Hoe houd je vriendschappen en sociale contacten in stand? Dit en vele andere vragen komen voorbij tijdens de workshop ‘Sociale benadering dementie’. Hier wordt bespreekbaar gemaakt wat vaak verstopt blijft.

Wat kun je verwachten?

Tijdens deze workshop staat de beeldvorming op leven met dementie centraal. Je kunt het zien als een algemene verkenning van wat deze ziekte inhoudt. Hier leer je geen trucjes, maar kom je in aanraking met een andere denkwijze en blik. Stel dat je je dierbare met dementie bezoekt. Dan scheelt het als je jezelf introduceert bij de begroeting. Een kader schetst wie je bent. Oftewel: hoe je elkaar kent of aan elkaar verwant bent. In plaats van te zeggen: ‘ken je me nog?’.
Door een andere kijk op dementie, ontstaan er meer mogelijkheden. Voel je je weer wat zekerder, wat zorgt voor meer focus op het dagelijks leven. Ook wederkerigheid is een belangrijk thema. Hoe kun je met dementie betekenisvol zijn? En houd je kwaliteit van leven? Ook als dat niet meer kan op de manier zoals voorheen.

Waaruit bestaat de workshop?

Er is zowel een online en offline gedeelte. Je kunt zelf kiezen welke workshop je wilt doen. Of misschien heb je wel behoefte aan beiden. Ook dat kan! De online workshop duurt 2 uur. Deze kun je thuis op eigen tempo en in je eigen tijd volgen. Daarnaast is er een bijeenkomst op locatie van 2 uur. Hier kunnen deelnemers persoonlijke verhalen en ervaringen delen. Als je dat prettig vindt, kunnen ledenadviseurs na de workshop ook thuis langskomen. Samen wordt gekeken of er hulpmiddelen, trainingen of zorg jullie kunnen ondersteunen.

Voor wie is de workshop bedoeld?

De workshop is vooral gericht op de naasten van mensen met dementie. Dus partners, (klein)kinderen, mantelzorgers en andere dierbaren. Heb je zelf dementie? Dan ben je uiteraard ook van harte welkom.

Wanneer moet je níet meedoen?

Als je bepaalde methodieken wilt leren, zoals gesprekstechnieken voor mensen met dementie. Of wilt weten wat de ziekte exact inhoudt.

Waar kun je je aanmelden?

Vul onderstaand formulier in en je ontvangt van ons bericht als er meer informatie beschikbaar is.

Formulier

Meer lezen over de bedenker van de workshop