Sporten voor niks

Zo sport je ook met een kleine portemonnee
Zin om te sporten maar geen geld voor een sportclub? Ook met een kleine portemonnee kun je aan sport doen. Alleen, of samen met anderen. Er is meer mogelijk dan je denkt!

Sporten voor minder geld

Gratis buiten sporten

• Wandelen: Sportief bezig zijn begint met meer bewegen. Met wandelen verbrand je gemiddeld 55 calorieën per kilometer. Bovendien is het goed voor heel veel andere dingen: je krijgt er onder meer sterkere botten en spieren van.
  • Hardlopen: hardlopen kun je leren door stap voor stap op te bouwen. Bijvoorbeeld met een trainingsschema waarin je stukjes rennen afwisselt met wandelen. Een handige, gratis app hiervoor is bijvoorbeeld Runkeeper. Download gratis voor Android of iOS.
  • Fietsen: op de website Nederland Fietsland vind je heel veel routes, handige apps en je kunt er ook een eigen route plannen.

Gratis binnen sporten met YouTube

• Kijk op YouTube voor veel gratis workoutvideo’s. Zoals Grittraining
  • Lekker ontspannen? Yoga mee op YouTube met Happy with Yoga of Yogatv.
  • Dansen is ook een goede manier om te bewegen. Voor elke dansstijl zijn op YouTube video’s te vinden om nieuwe pasjes en stijlen te leren.

Gratis apps om fit te blijven

Maak van je smartphone je eigen personal trainer en download handige gratis apps:

• Met Seven traint u zich fit in slechts 7 minuten
  • Sworkit heeft meer dan 200 gratis oefeningen
  • Human brengt je activiteiten en energiebalans in kaart
  • Een gratis stappenteller op je telefoon motiveert om elke dag voldoende te bewegen.

Geen zin om alleen te sporten? Een geschikt sportmaatje om samen mee te sporten vind je zo.

Goedkope sportmaterialen

Een tennisracket, surfboard of golfstick kun je redelijk goedkoop op de kop tikken via Marktplaats of de kringloopwinkel. Veel gemeenten hebben sport-o-theken waar je materialen kunt huren. Van iemand anders materialen lenen kan natuurlijk ook, bijvoorbeeld via Peerby.nl

Vergoedingen en korting op sporten

• Heb je een collectieve zorgverzekering via bijvoorbeeld je werkgever? Vraag dan of je zorgverzekeraar de kosten voor een sportschool of sportclub vergoedt.
  • Veel grote zorgverzekeraars bieden via hun zorgpas ook korting op abonnementen van de sportschool of op sportartikelen.
  • Veel gemeenten helpen gezinnen met een laag inkomen om te sporten door een bijdrage te geven of een kortingspas
  • Kan je kind door geldgebrek niet sporten? Het Jeugdsportfonds betaalt sportspullen en het lidmaatschap van een sportvereniging. Ook Stichting Leergeld helpt kinderen die vanwege geldgebrek niet kunnen sporten.