Te vroeg geboren baby, wat nu?

3 Tips voor de ouders van een prematuur geboren kindje
Ongeveer 7% van de Nederlandse baby’s wordt te vroeg geboren. Voor een voldragen zwangerschap wordt 40 weken geteld, maar prematuur geboren kinderen worden al voor de 37ste week van de zwangerschap geboren. Een prematuur kindje is nog kwetsbaarder dan een volgroeide baby. Daarmee is de eerste periode na de geboorte niet alleen zwaar voor het kindje, maar het kan ook pittig en emotioneel zijn voor de ouders. Hoe ga je hier mee om?
  1. De tijd nemen
    Bij een vroeggeboorte komt er veel op je af. Je krijgt minder tijd om alles te regelen en te wennen aan de nieuwe situatie, ook kan het vooral in het begin een emotionele periode zijn. Neem de tijd voor jezelf en je gezin. Jullie gaan samen door een nieuw avontuur en iedereen verwerkt dit op zijn eigen manier. Heb je ook andere kinderen, geef hen dan de ruimte om te wennen aan de nieuwe situatie en leg uit wat er gebeurt op een manier die zij begrijpen.

Geef ook het nieuwe kindje tijd om te wennen aan alle prikkels. Zijn of haar hersenen zijn nog onrijp en hebben dus ook tijd nodig om alle geluiden, kleuren, licht en andere prikkels te verwerken. Zorg ook dat het kindje voldoende kan slapen. Van rust en regelmaat kan het hele gezin profiteren.
  2. Hulp vragen en ook aannemen
    Vanzelfsprekend ben je na de geboorte vooral gericht op je kindje. Kwetsbaar als je baby is, wil je extra goed voor hem of haar zorgen en ben je alert bij elk klein geluidje. Maar vergeet jezelf niet. Jouw rust en welzijn zijn minstens net zo belangrijk. Bovendien kun jij als ouder tenslotte ook van meer waarde zijn voor je kind(eren) als je goed eet, genoeg rust en goed op jezelf past.

Goed voor jezelf zorgen betekent ook hulp vragen en aannemen. Moet je bijvoorbeeld kiezen tussen een dutje doen om weer op te laden of toch maar de boodschappen of het huishouden doen? Geef dan het dutje voorrang en vraag voor de andere zaken hulp aan familie, vrienden of buren. Neem hulp ook aan als iemand het aanbiedt. Dat hoeft niet a la minute, maar je kan die geboden hulp wellicht op een later moment inschakelen.
  3. Praten en genieten
    De nieuwe situatie vergt veel van je als ouder. Een goede manier om alles een plekje te geven is door erover te praten. Met elkaar als gezin, maar ook juist met vrienden of familie. Voor ouders van prematuur geboren kinderen zijn er ook verenigingen die de mogelijkheid bieden om samen ervaringen uit te wisselen.

Vergeet niet te genieten van het prachtige nieuwe leven en alle kleine geluksmomentjes. Dit kun je heel bewust doen door bijvoorbeeld een dagboekje bij te houden en foto's te maken. Haal je veel energie uit creatief bezig zijn? Dan is het maken van een plakboek, ook wel scrapbook, een leuke manier om extra te genieten van alle geluksmomentjes.

Chatten

Chat met onze