In gesprek
1 - De voorbereiding
Formuleer voor jezelf in een aantal zinnen welke klacht(en) je hebt en wat je van uw zorgverlener verwacht om deze te verhelpen.
Maak vervolgens een afspraak met de betrokken zorgverlener of het zorgteam.
Bedenk ook vast of je iemand mee wilt nemen naar het gesprek ter ondersteuning, twee horen tenslotte meer dan één.
2 - Tijdens het gesprek
Bekijk de onderstaande tips voor het voeren van een gesprek.
- Wees altijd eerlijk, beschrijf jouw klachten zoals ze zijn.
- Spreek jouw verwachtingen uit en benoem hierbij wat je van de ander nodig heeft.
- Ga samen na of je elkaar goed begrepen heeft.
- Bespreek eventuele onduidelijkheden of onbesproken zaken.
- Maak tot slot afspraken over de vervolgstappen.
3 - Naderhand
Neem de tijd om na te denken over het gesprek, de uitkomsten van het gesprek en jouw verwachtingen. Ben je tevreden over het gesprek? Zijn de vervolgstappen duidelijk? Zijn er belangrijke dingen die nog niet ter sprake zijn gekomen? Schroom niet om nogmaals contact op te nemen.