Domotica

Met deze slimme technieken woont u zorgeloos thuis
U woont het liefst zo lang mogelijk thuis. Zorgeloos: met meer veiligheid en gemak. Domotica kunnen u daarbij helpen. Zoals een robothulpje dat belangrijke afspraken voor u onthoudt. Lees welke slimme technieken er tegenwoordig mogelijk zijn.

Wat zijn domotica?

Domotica is een andere naam voor technieken en apparaten die uw huis slimmer maken. Ze kunnen zorgtaken ondersteunen maar ook overnemen van zorgmedewerkers en mantelzorgers. Ook bieden ze u meer veiligheid en gemak. Zodat u zorgeloos thuis kunt blijven wonen.

• Minder afhankelijk van hulp van anderen
  • Meer privacy: zorgmedewerkers en mantelzorgers komen alleen als er iets aan de hand is
  • Meer persoonlijk contact: zorgmedewerkers en mantelzorgers hebben meer tijd voor u
  • Meer gemak
  • Meer veiligheid

9 slimme technieken voor veiligheid en gemak thuis

Kent u deze domotica al?

1. Behulpzame luidspreker

Met de slimme speakers HomePod, Google Home en Amazon Echo kunt u muziek afspelen, het nieuws horen, andere apparaten in huis besturen en nog veel meer. Vertel de speaker simpelweg met uw stem wat u wilt en hij doet wat u zegt. U kunt de speaker zelfs vragen om dingen voor u te onthouden.

2. Slimme verlichting

Man stel met smartphone verlichting inDe slimme lampen van bijvoorbeeld Philips, Osram en Ikea bedient u gemakkelijk op afstand met een app op uw smartphone. Ook als u niet thuis bent. Handig tegen inbrekers én u voorkomt dat u onnodig energie verbruikt.

3. Robothulpje

Er zijn robothulpjes in het huishouden die het gras maaien of uw huis stofzuigen. Ook is er een sociale robot Tessa. Zij vertelt u bijvoorbeeld dat het tijd is om uw medicijnen in te nemen.

4. Looprouteverlichting

Twee benen bij ledlampMet ledlampjes die automatisch oplichten zodra u uit bed stapt, vindt u ’s nachts veilig en moeiteloos uw weg naar het toilet.

5. Video-deurbel

Slimme deurbel RINGMet een video-deurbel ziet u via uw smartphone wie er voor uw deur staat. Een veilig idee. U kunt deze persoon zelfs op afstand te woord staan, ook als u niet thuis bent. Een video-deurbel koopt u bijvoorbeeld bij bol.com of coolblue.

6. Elektronisch slot

U kunt de video-deurbel combineren met een elektronisch slot van Nemef of Flexeria. Zo kunt u vanuit uw stoel de deur opendoen.

7. Elektrische gordijnen

Met bijvoorbeeld Slide maak je jouw gordijnen in no-time superslim.

8. Kookbeveiliging

Deze speciale kookbeveiliger sluit direct uw gas- of elektriciteitstoevoer af bij te veel walm- of rookontwikkeling. Zodat de vlam niet in de pan kan slaan.

9. Slimme rookmelder

De slimme rookmelder waarschuwt u via uw smartphone en werkt dus ook als u niet thuis bent. Bovendien speurt de melder ook naar koolmonoxide.

Vergoeding domotica

De aanschaf van domotica wordt meestal niet vergoed vanuit de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). In enkele gevallen worden de kosten vergoed via uw zorgverzekering. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

Blijf op de hoogte

Wilt u op de hoogte blijven van domotica die u kunnen helpen om zorgeloos thuis te blijven wonen? Abonneer u op de nieuwsbrief.

Hulp nodig? Vraag het de ledenvereniging

Heeft u nog vragen over domotica? Neem dan contact op met de ledenvereniging.