Veiligheid in en om het huis

Met een paar simpele stappen vergroot je je veiligheid in en om het huis. Koop bijvoorbeeld een sleutelkluis. En voorkom brand in huis. Bekijk de tips.

Veilig thuis

Brandveiligheid

Overal in huis liggen gevaren op de loer als het gaat om brand: koken, roken, stoken en elektrische apparaten. Maar de belangrijkste brandoorzaak ben je zelf. Dat betekent dat je zelf veel kunt doen om de kans op brand te verkleinen. Denk aan: stekkers uit het stopcontact wanneer het laden klaar is (verwijzing naar dat artikel over elektrische apparaten), opletten als je eten kookt, of als je rookt op een stoel of bank.

100% brand voorkomen lukt alleen helaas niet. Dus het is ook belangrijk dat je brand snel ontdekt en weet wat te doen als er brand uitbreekt. Zeker als je slaapt want dan zie je brand niet en ruik je brand ook niet. Een rookmelder reageert supersnel. Daardoor kun je op tijd in veiligheid komen. Daarnaast kun je de ontwikkeling en verspreiding van brand vertragen, bijvoorbeeld door de keuze van materialen en je deuren zo veel mogelijk te sluiten.

Kijk voor meer informatie over brandveiligheid op de website van de brandweer. Benieuwd wat je nog meer kunt doen om de veiligheid in en om jouw huis te vergroten? Vraag een geWoon thuis gesprek aan.

Voorkom koolmonoxidevergiftiging

Laat elk jaar je cv-ketel, geiser en kachel nakijken. Ventileer je huis goed. En hang een koolmonoxidemelder op. Zo voorkom je koolmonoxidevergiftiging.

Sleutelkluis

We blijven tot op steeds hogere leeftijd zelfstandig wonen. Een sleutelkluisje kan handig zijn, zodat familie, mantelzorgers en zorgverleners altijd binnen kunnen komen. Maar welk kluisje is veilig? De mogelijkheden op een rij:

• Kastje aan de muur
    In het kastje zit de voordeursleutel. Het kastje kan open met een pincode.
  • Sleutel in de deurgreep
    De voordeursleutel zit in de deurgreep. Deze haal je eruit met een aparte sleutel.
  • Elektrisch slot
    Een voordeur met een elektrisch slot maak je open met een app op je smartphone.

Sleutelkluis kopen? Als lid van de ledenvereniging bestel je er een met korting. Je krijgt korting op de sleutelkluis en de installatie ervan.